مجمع المسائل-ج3-ص201
بدهد وبقيه مال ورثه است ولى احتياط اين است كه در جدا كردن خمس، از حاكم شرع وكبار ورثه استجازه نمايد.
س 44 – مرتد، بدون توبه، اگر خمس بدهد، سيد مىتواند بگيرد و هم چنين نسبت به سهم مبارك امام عليه السلام؟ج – جواز گرفتن خمس، از مرتد قبل از توبه با اذن حاكم شرع وكبار ورثه بعيد نيست.
س 45 – ساب پيغمبر صلى الله عليه وآله نعوذ بالله، فقط عاصى وواجب القتل است چنانچه بعض علماء فرمودهاند يا مرتد وكافرهم مىشود؟ ج – بر چنين كسى احكام مرتد، از حيث قتل جارى مىشود.
س 46 – كسيكه توهين وهتاكى كند نسبت بائمه عليهم السلام يا يكى از امامان در حال غيظ اما نه غيظى كه مزيل عقل وهوش باشد آيا فقط عاصى شده يا مرتد هم مىشود وآيا واجب القتل است يا خير؟ ج – ناسزاى بائمه عليهم السلام حكم ناسزاى به رسول خدا را دارد وناسزا گفتن به آن مقام موجب كفر وارتداد است وكشتن گوينده ناسزا واجب است.
س 47 – آيا حيف وميل اموال كسيكه بهائى مىباشد در صورتهاى زير مجاز است يا خير 1 – وامى از يك بهائى كه قبلا مسلمان بوده وسپس بهائى شده گرفته شده آيا مىتوان وام را پس نداد؟ 2 – وامى از يك بهائى كه از تاريخ تولد به پيروى از پدر ومادر بهائى بوده گرفته شده آيا مىتوان وام را پس نداد؟ 3 – اصولا استفاده از اموال بهائى وضرر وزيان به آنان شرعا جايز است يا خير؟ ج – 1 و 2 و 3 – مالى را كه بهائى در زمان مسلمان بودن وقبل از بهائى شدن داشته، بوارث مسلمان او مىرسد وحيف وميل آن جايز نيست واما آنچه را كه بعد از بهائى شدن ودر زمان ضلالت بدست آورده حيف وميل آنها مانعى ندارد و هم چنين حيف وميل مال كسيكه از اول به تبعيت پدر بهائى بوده ودر آن زمان بدست آورده بلا مانع است مگر اين كه دولت اسلامى تعهد حفظ اموال او را نموده باشد.
س 48 – آيا مرتد فطرى بعد از توبه يا قبل از توبه مالك مال جديد از قبيل اجرت عمل خود يا چيزيكه بحيازت بدست آورده مىشود يا نه وآيا يهود ونصارى هر گاه دين خود را تبديل