مجمع المسائل-ج3-ص166
نباشد نظير خمر وخنزير وربا واما اموالى كه در مذهب خودشان مالك نباشند، نظير مال مسروق، مال آنها نيست تا محترم باشد واگر بدست مسلمان برسد بايد آنرا بصاحب اصلى آن برساند، اگر مىشناسد، والا بايد جهت صاحبش صدقه بدهد.
والله العالم.
س 106 – بهائى زاده نه مرتد اگر توبه كند ومسلمان شود، تمام اموال او حتى آنهائيكه در زمان كفر، از راه حرام بدست اورده مال خود او است ومحترم مىباشد يا فقط اموالى را كه از طريق حلال بدست آورده مالك مىشود؟ ج – چنانچه مالى را قبلا غصب كرده وعين آن موجود باشد بايد بصاحبش برگرداند.
س 107 – يهود ونصارى كه در زمان شاه در ايران زندگى ميكردهاند آيا كافر ذمى ويا مستأمن بودهاند ودر هر دو صورت، تحقق ذمه ويا تأمين از ناحيه چه كسى بوده است؟ ج – اگر اهل ذمه به شبهه امان در بين مسلمين وارد شوند در امانند واگر كسى از مسلمين آنها را پناه بدهد نيز در امانند و هم چنين نسبت به اموال آنها.
س 108 – در فرض فوق اگر جان ومال آنها بجهتى (ذمه يا تأمين) محفوظ باشد حال اگر بعد از پيروزى انقلاب از كشور گريخته باشند ومعلوم نباشد اموال خود را از چه راهىكسب نمودهاند آيا صرف فرار را مىتوان دليل بر خروج از ذمه ويا تأمين دانست واحكام كافر حربى را بر آنها بار نمود؟ ج – در حكم كافر حربى هستند اگر دولت اسلامى اموال آنها را تأمين ننموده باشد.
س 109 – آيا كافريكه نه مستأمن باشد نه در ذمه مسلمين، حكم كافر حربى را دارد يا خير؟ ج – اگر دولت اسلامى اموال او را تأمين ننموده باشد حكم كافر حربى را دارد.
س 110 – آيا مسلمان مىتواند از اموال كافر حربى بهر نحو كه بخواهد (دزدى وغصب و.
)
بردارد وخرج كند؟ ج – اگر موجب هتك اسلام نباشد عيبى ندارد.
س 111 – آيا بهائيهائى كه قبلا فعاليت تبليغاتى داشتهاند ويا از اعضاى اصلى محفل بودهاند واكنون در زمان جمهورى اسلامى فعاليتى ندارند جان ومال آنها محفوظ است واصلا بطور كلى آيا بهائيان فعلى در امان دولت اسلامى هستند بطورى كه تصرف در اموال