مجمع المسائل-ج3-ص158
ج – نوار حجيت شرعيه ندارد مگر اين كه موجب علم شود وحصول علم، براى قاضى آگاه بزمان وتزويرهائيكه در نوار مىشود مشكل است.
س 75 – آيا قاضى در مورد حقوق الناس، مىتواند از مدعى عليه، سئوالات گوناگون بكند تا اين كه اقرار بگيرد ويا اين كه بر اثر تناقضات در قول او، علم پيدا كند بصدق دعواى مدعى، يا خير؟ ج – در موارديكه قاضى مظنه پيدا كند بر ثبوت حق بر مدعى عليه ومظلوميت مدعى، جواز سئوالات مختلف براى، ظهور حق بعيد نيست.
اجرت ويا رشوه گرفتن در قضاوت
س 76 – اخذ رشوه براى انجام كارها در صورتى كه رشوه گيرنده حق را پايمال نكند وفقط اين رشوه موجب سرعت در كارش باشد حكمش چيست واصولا در قضاوت، مىتوان رشوه گرفت، براى سرعت كار، يا نه؟ ج – اخذ رشوه، جهت تسريع در قضاوت براى قاضى جايز نيست وبايد طبق آداب مقرره قضاوت عمل نمايد و هم چنين جايز نيست كارمند دولت جهت تسريع در اعمال، رشوه بگيرد يا موظف باشد كار را بنحو خاصى انجام دهد واو بر خلاف وظيفه عمل نمايد.
س 77 – بعد از تمام شدن مرافعه، قاضى مىتواند هديه يكى از اصحاب دعوى را قبول كند يا خير؟ج – احوط ترك قبول است وقبول خالى از اشكال نيست.
س 78 – اجرت گرفتن در امر قضاوت، در شرع مقدس اسلام جايز است يا خير؟ ج – گرفتن اجرت جهت قضاوت جايز نيست.
بلى ارتزاق قاضى از بيت المال، در صورت حاجت اشكال ندارد.
مسائل متفرقه قضاء
س 79 – قضاوت قاضى مطلقا چه در حق الله وچه در حق الناس بايد طبق فتواى مرجع تقليد محكوم عليه، باشد يا طبق فتواى مرجع تقليد خودش ويا احيانا فتواى خودش باش