مجمع المسائل-ج3-ص145
وبا فرض ثبوت به بينه وقسم، حق در همان مالى است كه از پدر براى اين خواهر وبرادر به ارث رسيده ونتائج آن، واما مالى كه برادر در حال حيات خود بدست آورده خواهر در آن حقى ندارد ودر صورت نزاع موضوعى مرافعه شرعيه لازم است.
س 30 – وصيت نامهاى از متوفى باقيمانده وترتيب مصرف اموال خود را معين كرده وحين الموت فرزندى در حدود شش ساله در خانه او زندگى مىكرده كه نه اسمى از او و نه سهمى در وصيت نامه مىباشد لكن شناسنامه آن بچه حكايت از فرزند بودن آن براى متوفى مىكند، اكنون وصى، فرزند بودن او را نسبت به متوفى انكار دارد واظهار مىكند اين فرزند خوانده است وپدر ومادرش هم اكنون در قيد حياتند وزوجه متوفى ادعا مىكند اين فرزند از بطن من وصلب متوفاى مذكور يعنى شوهرم مىباشد وسهم الارث وى را مىخواهد، خواهشمند است حكم الله را بيان فرمائيد.
ج – در فرض سئوال زندگى بچه در خانه شخص متوفى وبودن شناسنامه براى طفل بنام او شرعا اثبات ولد بودن طفل را نسبت به متوفى نمىكند و هم چنين ادعاء همسر متوفى نسبت به زوج اثرى ندارد وچنانچه زن ومرد ديگرى قبلا اقرار بولادت آن بچه براى خود كرده باشند انكار بعدى آنها اثر ندارد وولادت بچه از زن ومرديكه بچه در خانه آنها زندگى مىكرده بايد از طريق شرعى ثابت شود وادعاء بر ميت محتاج به بينه وقسم است.
بلى زوجه متوفى با ادعاء خود اگر كذب او معلوم نشود از زائد بر هشت يك با فرض نبودن اولاد براى متوفى محروم است ودر هر صورت موارد نزاع موضوعى احتياج بمرافعه شرعيه دارد ووصى مىتواند طبق علم خود عمل كند مگر آن كه خلاف آن شرعا ثابت شود.
س 31 – جميله ومحمد خواهر وبرادر هر دو فوت شدهاند وحالا اولاد جميله بر اولاد محمد دعواى ارث مادر خودشان را كه از پدر به او رسيده بوده مىكنند واولاد محمد هم مىگويند ما نمىدانيم حصه عمه ما در يد وتصرف پدر ما به چه عنوانى گذاشته شده آيا اولاد جميله براى اثبات حق وحصه مادر خودشان، بايد اقامه شهود كنند يا نه وبر فرضيكه شاهد نداشته باشند بر اولاد محمد حق قسم دادن را دارند يا نه؟ ج – در فرض سئوال اگر عين اموال جد در نزد اولاد برادر موجود است وآنها نيز اقرار دارند كه اين اموال جدشان است واولاد خواهر مدعى هستند كه سهم الارث مادرشان را از