پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص142

س 22 – آيا تشخيص پزشك در تحقق زنا ولواط وحصول دخول در قبل ودبر شرعا كافى است يا حتما بايد چهار شاهد عادل گواهى دهند؟ ج – در مورد سؤال تشخيص پزشك كافى نيست.

س 23 – دختر وپسرى نامزد شده‌اند پدر دختر راضى نبوده پسر دختر را بطور اكراه واجبار وادار بخواندن عقد از روى رساله نموده، دختر هم بدون قصد انشاء عقد خواندهليكن براى محرم شدن نه براى زناشوئى، جريان بدادگاه مدنى خاص محول وقاضى شرع با توجه به اظهارات طرفين حكم به ابطال عقد داده بنا به اعتراض پسر پرونده بدادگاه تجديد نظر ارسال ودر محضر قاضى شرع پسر ختم دادرسى را منوط بر قسم دختر دانسته دختر هم چون عقد را بقصد ازدواج وزناشوئى نخوانده وقصد انشاء نداشته قسم ياد كرد، پسر قبول وذيل رأى دادگاه را امضا كرده، پس از گذشت پنج ماه از صدور رأى دادگاه دختر با پسر ديگرى با اذن پدرش ازدواج كرده، بعد از هشت روز از خاتمه موضوع، همان پسر بتحريك ديگران مدعى عدم بطلان عقد شده ومزاحم خانواده دختر مىشود، آيا پس از قسم جلاله وقبول طرف، مىشود دوباره ادعا كرد يا خير؟ ج – در فرض سؤال زوجيت مورد ادعا، بعد از قسم خوردن زن با رضايت مدعى در حضور حاكم شرع جامع الشرائط محكوم ببطلان است وزن شرعا زوجه مرد دوم است.

س 24 – مدعى نتوانست دعوى را اثبات كند وحاضر بمجلس قسم نشد ومنكر حاضر است قسم بخورد آيا حاكم شرع مىتواند بدون حضور مدعى به منكر قسم بدهد يا خير واگر منكر زن باشد ونزاع در مدت باشد مثلا زن بگويد پنج سال بوده يقين دارم تمام شده پدر ومادر زن هم مىگويند پنج سال بوده وتمام شده آيا حاكم شرع مىتواند زن را قسم بدهد وبعد از قسم بتواند ازدواج كند يا خير؟ ج – قسم موقوف بطلب ودرخواست مدعى است وحاكم بدون درخواست مدعى نمىتواند منكر را قسم بدهد اگر مدعى زياده نتواند ادعا را اثبات نمايد قسم با درخواست مدعى بر منكر است واگر درخواست قسم ننمايد دعوى موقوف است.

س 25 – يك نفر عالم شهادت مىدهد و مىگويد از پدر زن شنيدم مىگفت دختر مدت هفتاد سال اجازه داده زن منكر هفتاد سال مىباشد و مىگويد پنج سال اجازه دادم تمام