مجمع المسائل-ج3-ص127
مصالحه نموده باشد صلح صحيح است وموقوف بامضاء پدر زيد نيست ودر اختلاف موضوعى مرافعه شرعيه لازم است.
س 34 – شخصى داراى پسر ودختر است جهت پسر بزرگ ازدواج نموده ومبلغى هم براى عروسى او خرج كرده آيا مىتواند پسر مزبور را از بقيه ما ترك خود بى بهره واو را از ارث محروم وبساير اولاد خود صلح نمايد يا نه؟ ج – صلح ما بقى اموال، باولاد ديگر جايز است.
س 35 – زيد منافع ملك خود را بعمرو بمدت معينه به چيزى مصالحه مىنمايد بعد از آن پولى از عمرو قرض مىنمايد وهمان ملك را برهن عمرو مىدهد چنين معاملهاى محكوم بصحت است يا خير؟ ج – ظاهرا اشكالى ندارد.
س 36 – شخصى كه متولى موقوفه ومشغول الذمه مردم است وحقوق شرعى وكفاره هم بعهدهاش هست ومديون موقوفه هم مىباشد وصاحب شأن وعائله است واموالش وفاء بديونش نمىكند آيا فقير شرعى است يا نه واگر بخواهد بورثهاش بذل وعطائى كند مىتوانديا اين كه صلح، فرار از دين مىشود واشكال دارد؟ ج – اين شخص فقير است لكن صلح ما يملك بقصد محفوظ ماندن مال جهت ورثه ومحروم شدن غرماء صلح فرار از دين وصحت چنين صلحى مورد اشكال است.
س 37 – زيد تمام اموال خود را به عمرو صلح كرد در مقابل مال المصالحه معلوم وصيغه شرعيه هم جارى شده با اسقاط كافه خيارات وشرط شده كه اگر چيزى از مورد مصالحه مستحقا للغير در آمد خود مصالح از عهده بر آيد ونيز شرط شده كه مصالح از طرف متصالح وكيل باشد در خريد وفروش مورد مصالحه ودر عوض مبلغ معينى بعنوان حق الوكاله دريافت نمايد آيا اين مصالحه يا اين شرط صحيح است يا خير؟ ج – صلح مزبور ظاهرا صحيح است وضمان شرعى نسبت بآنچه مال غير باشد صحيح نيست.
بلى آنچه معلوم شود مال غير است معامله نسبت بآن فضولى است ودر ساير شرائط اشكالى بنظر نمىرسد.
س 38 – شخصى مقدارى از مال خود را فروخته باولاد خود اعم از پسر ودختر با اختيار