پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص125

شرط شده اگر غرض آن بوده كه مصالح وكالت داشته باشد صلح اول را اقاله نمايد مىتواند طبق وكالت اقاله كند وشرط ديگر كه صرف مال الصلح در مصارف مذكوره است لازم الوفا است وچون وجوه بريه كه در شرط ذكر شده چنانچه ظاهر عبارت است شامل استنابه حج براى او نيز هست وذكر صوم وصلوة وغيره از قبيل مثال است حج ميقاتى براى او استنابه نمايد.

س 28 – شخصى نسبت باموالش وصيت كرده وصلح نامه‌اى هم دارد كه اموالش را بزوجه‌اش صلح نموده وصلح نامه داراى تاريخ است واختيار فسخ را با مصالح گذارده ولى وصيت نامه تاريخ ندارد ويكى از ورثه اظهار مىدارد كه وصيت نامه، بعد نوشته شده حكم مسأله را بيان فرمائيد.

ج – با فرض آن كه در مصالحه، اختيار فسخ داشته اگر محقق شود كه بعد از آن، وصيت بر خلاف آن نموده، كاشف از فسخ مصالحه مىباشد وبايد بوصيت عمل شود واگر نزاع موضوعى در بين باشد مرافعه شرعيه لازم دارد.

حكم مجهول بودن متعلق صلح

س 29 – غرر ونا معلومى در متعلق مصالحه، اگر طرفين بآن راضى باشند مصالحه را باطل مىكند يا نه؟ ج – در صورتيكه بناى مصالحه بمماكسه نباشد معامله باطل نمىشود.

س 30 – مصالحه نامه‌هاى معمولى اين است كه بعنوان مصالحه صحيحه شرعيهمنتقل نمود جناب فلانى تمامى وهمگى مال خود را بعاليقدر فلانى در عوض مبلغ فلان قدر وجه نقد وصيغه مصالحه شرعيه بينهما جارى گرديد ووجه مصالحه نيز از متصالح بمصالح واصل وعايد گرديد حال اگر كسى بعنوان ديگرى چيزى بنويسد مثل اين كه بنويسد مصالحه نمودم فلان ملكم را بفلان پسرم ووجهش را دريافت نمودم آيا اين عنوانين هر دو صحيح است يا فقط اولى صحيح است؟ ج – صلح دوم صحيح است واما صلح اول، اگر تمام اموال صلح شده معلوم باشد اشكال ندارد واگر معلوم نباشد چنانچه مقصود از صلح، صلح مسامحه و بجاى هبه صلح