پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص117

خيارات مختصه به بيع در آن جارى نيست مانند خيار مجلس وحيوان ونيز حق شفعه ندارد و هر گاه صلح تعلق بگيرد بمعاوضه نقدين (طلا ونقره) قبض عوضين در آن شرط نيستوچنانچه صلح فايده هبه را بدهد، يا اين كه در هبه قبض عين معتبر است، اما در صلح مذكور قبض عين معتبر نيست.

ايجاب وقبول وصيغه در صلح

س 5 – آيا در صلح ايجاب وقبول لازم است يا خير؟ ج – بلى چون صلح، عقد است محتاج به ايجاب و قبول است وحتى در مواردى كه فايده صلح ابراء دين يا اسقاط حق باشد اگر چه خود ابراء واسقاط، احتياج به قبول كسى كه دين يا حق بر گردن او است ندارد لكن در صورتيكه اسقاط حق وابراء دين بعنوان صلح واقع شود محتاج به قبول است.

س 6 – آيا در صلح صيغه خاصى لازم است يا خير؟ ضمنا مستدعى است صيغه آنرا بيان فرمائيد.

ج – صيغه خاصه لازم نيست وصلح واقع مىشود بهر لفظى كه در نظر عرف مفيد سازش وتراضى بر چيزى از قبيل نقل عين يا نقل منفعت يا قرار مشروع بين المتصالحين باشد.

بلى لفظ متداول آن از طرف موجب (صالحت) واز طرف قابل (قبلت) است مثلا صلح كننده مىگويد.

(صالحتك عن الدار – يا عن منفعة الدار بكذا) ومتصالح مىگويد (قبلت المصالحة بكذا).

صلح فضولى

س 7 – آيا مورد صلح قابل تبعيض وتجزيه مىباشد يا خير واگر مورد صلح بعضا مستحقا للغير در آيد عقد صلح باطل است يا خير وديگر اين كه هر گاه ملك يا املاكى مشاعا متعلق بچند نفر بوده باشد اگر يك نفر از چند نفر مالكين به اتفاق يك نفر ديگر كه اصلا مالك نبوده ملك يا املاك مورد بحث را متفقا بصلح واگذار كنند در حاليكه چند نفر مالك ديگر از وقوع عقد صلح بى اطلاع بوده وبعدا وقوع عقد را امضا و قبول ننمايند آيا عقد صلح باطل است يا حكم ديگرى دارد