مجمع المسائل-ج3-ص109
روغن را نفروخته، خود آنرا واگر فروخته پول آنرا بايد بفقير غير سيد بدهد.
س 8 – از شخصى، مقدار پولى را ربودهاند او هم در مقابل، ساعت دزد را برداشته ودزد فرار كرده، وظيفه شخص نامبرده نسبت باين ساعت چيست، آيا مىتواند تقاصا آنرا بردارد، توضيحا اين كه ساعت را در حاليكه روى دست دزد بوده برداشته است.
ج – در فرض سئوال، اگر ساعت مال كسى باشد كه پول را سرقت كرده وقيمت آن از پولى كه برده بيشتر نباشد واو را نمىشناسد يا با شناسائى نيز نمىتواند پول خود را از او بگيرد، با اذن حاكم شرع، مىتواند بعنوان تقاص وبدل پول خود، آنرا تملك كند واما اگر قيمت ساعت، بيشتر از پول سرقت شده باشد زيادى را با امكان، بصاحب آن برگرداند واگر دسترسى ندارد واز رساندن بصاحب آن مأيوس است با اذن حاكم شرعى، بابتمظالم به فقير غير سيد بدهد.
حكم لقطه بى نشان
س 9 – زيد مبلغ يكهزار تومان از خيابان وجاده عمومى تقريبا در يك سال ونيم قبل پيدا كرده بدون علامت ونشانه وجهلا در آن تصرف كرده ولى ظرف اين مدت در جستجوى صاحب وجه بوده و او را پيدا نكرده در اين صورت تكليف زيد نسبت بوجه مزبور چيست، آيا مىتواند در تعمير مسجد محل صرف كند يا خير؟ ج – وجه مزبور را بايد بنابر احتياط بعنوان مظالم عباد بفقير بدهد واحتياطا فقير غير سيد باشد وجايز نيست صرف مسجد نمايد.
س 10 – مالى كه انسان پيدا مىكند اگر نشانهاى نداشته باشد كه بواسطه آن صاحبش پيدا شود مىتواند بقصد اين كه ملك خودش شود بردارد يا نه، وآيا اسكناس از چيزهائى است كه نشانه ندارد يا نه؟ ج – اسكناس ظاهرا بى نشان است مگر علامت مخصوص داشته باشد ودر هر حال بنظر حقير احوط آنست كه چنين مالى بعنوان مظالم به فقير غير سيد داده شود.