پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص80

معلوم است ومدت شايد بيش از پنجاه سال قبل، به ثبت رسيده، البته بعضى كه داراى سهامى نبودند از ديگران با قيمت گران خريدارى كرده‌اند واكثر سهامداران داراى دام نيستند ودر حال حاضر از آن مراتع بهره‌اى نمىبرند وعده‌اى ديگر كه داراى دام هستند وداراى مرتع نمىباشند از مراتع فوق استفاده مىكنند ومازاد بر احتياج خودشان را هم اجاره مىدهند ومال الاجاره را مىگيرند ومصرف مىكنند وبه مالكين سهام نمىدهند، مستدعىاست نظر خودتان را درباره مالكيت در اسلام ومال الاجاره مراتع وكسانيكه اجاره مالكين را حيف وميل مىكنند بيان فرمائيد.

ج – اگر مراتع، از قبيل موات باشد خريد وفروش آن جايز نيست واگر از اراضى معموره ومحياة بوده مانند زمين باغ وزراعت، اختيار آن با مالك زمين است وديگران بدون اجازه او حق انتفاع از آنرا ندارند.

س 28 – شخصى براى فروش زمين موات، دامنه كوه واقع در نواحى شهر را تسطيح نموده وبه ثبت ميرساند، بفرمائيد با اين عمل ونيت، مالك مىشود يا خير؟ ج – در فرض سئوال، كه تسطيح براى فروش بوده است مالك نمىشود.

س 29 – آيا مرتع موروثى كه محل چراى گاو وگوسفند است شخصى بخواهد جهت تكميل هزينه سفر بيت الله الحرام آن مرتع را بفروشد جايز است يا خير؟ ج – در فرض سئوال اگر منظور از مرتع اراضى موات است كه علف واشجار آن طبيعى است وكسى آنرا نكشته وغرس واحياء ننموده خريد وفروش آن جايز نيست واگر مرتع حريم نباشد وكسى آنرا بطور صحيح احياء نموده وآباد كرده مالك آن مىشود وخريد وفروش آن براى آباد كننده ووارث او بى اشكال است.

س 30 – شخصى در زمان طاغوت حدود چند هزار متر مربع زمينهاى شن زار را با سيم خاردار حصار كرده و مىفروخت يكى از خريداران مقدار 150 متر مربع زمين را از مالك بعنوان خانه گرفت ولى صحبتى از پول بميان نيامد البته خريدار قصدش خريد بود ولى موقع گرفتن زمين هيچ گونه معامله و گفتارى بميان نيامد تا اين كه خريدار بعد از چند سال كه در آن ساختمان كرده ساختمان را فروخت مالك قبلى زمين قيمت زمين را به نرخ جديد مطالبه مىكند در حاليكه بعد از حدود هشت سال از خريد زمين گذشته وقيمت سابق