پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص49

و مزارعه ومساقاة وقرض ورهن وشركت وضمان وحواله وكفالت ونكاح چه از طرف موجب وچه از طرف قابل صحيح است ونيز وكيل گرفتن در وصيت ووقف وطلاق وگرفتن حق شفعه واسقاط آن وفسخ عقد در موارد ثبوت خيار ونيز در اسقاط خيار صيحيح است.

بلى وكيل گرفتن در قسم ونذر وعهد وظهار وشهادت واقرار محل اشكال است ولى ممكن است در خصوص توكيل در اقرار وشهادت گفته شود، توكيل در اقرار، اقرار است وتوكيل در شهادت، شهادت است ووكيل شهادت مىدهد بر اين اقرار وشهادت، نه اين كه وكيل از جانب موكل خود اقرار مىكند يا شهادت مىدهد.

س 9 – آيا وكيل گرفتن در عبادات مالى از قبيل خمس وزكوة وكفارات صحيح استيا خير؟ ج – بلى صحيح است چه در اخراج حقوق مذكوره از مال وچه در ايصال آن به مستحق.

س 10 – شخصى كسى را وكيل نمايد كه از طرف او خمس وزكوة او را بدهد چه صورت دارد؟ ج – با قصد قربت وكيل در موقع اداء اشكالى ندارد واحتياط آنست كه هم وكيل وهم موكل قصد قربت نمايند.

وكيل گرفتن در مرافعات ولو احق آن س 11 – آيا جايز است در خصومات ومرافعات، مدعى يا منكر يا هر دو وكيل بگيرند يا خير؟ ج – بلى صحيح است، بشرط اين كه وكيل در خصومت، به گمان خود ظالم نباشد، چه بداند موكل او محق است يا احتمال محق بودن بدهد.

س 12 – كسيكه در مرافعه، از جانب مدعى، وكيل شده، چه وظيفه‌اى دارد ووكيل مدعى عليه، وظيفه‌اش چيست؟ ج – وظيفه وكيل مدعى، طرح دعوى بر مدعى عليه است نزد حاكم شرع واقامه بينه وتعديل بينه وقسم دادن منكر وطلب حكم بر خصم وخلاصه، هر چه كه وسيله اثبات مدعى باشد ووظيفه منكر، طعن بر شهود واقامه بينه جرح ومطالبه نمودن از حاكم كه