پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص27

ج – ماداميكه احراز رشد او نشده باشد جايز نيست واگر حال سفيه از لحاظ حصول رشد وعدم حصول مشتبه باشد چنانچه مرد است بايد اختبار شود به اين كه در مدت معتد بها بعض امورى كه مناسب شأنش باشد به وى واگذار شود از قبيل خريد و فروش واجاره دادن واجاره نمودن درباره كسيكه اين امور براى او مناسب است و رتق وفتق بعض كارها مثل مباشرت انفاق در مصالح خود ومصالح ولى و مانند اينها در باره كسيكه اينگونه كارها مناسب او است واگر زن است او را اختبار كنند به تفويض امورى كه مناسب زنان باشد مانند اداره امور خانه ومعامله با زنها به اجاره واستيجار براى خياطت يا بافندگى وامثالاينها، پس اگر رشد او معلوم شد به اين كه ديدند در كارها دقت وزيركى دارد ومراقب است كه در معاملات مغبون نشود و مال را از ضايع شدن حفظ ودر جاى خود مصرف مىكند و رفتارش بر طبق جريان عادى عقلائى است، اموال را در اختيارش بگذارند احكام مفلس س 26 – مفلس به چه كسى گفته مىشود؟ ج – مفلس يعنى كسيكه به جهت قصور مال او از دينش بحكم حاكم شرع ممنوع از تصرف در اموالش گرديده.

س 27 – آيا كسيكه ديونش زائد بر مالش مىباشد ولى هنوز حاكم شرع او را ممنوع از تصرف ننموده مىتواند در اموالش به بيع وشراء ومانند آنها تصرف نمايد يا خير؟ ج – شخص مزبور ماداميكه حاكم شرع او را محجور ننموده مىتواند در اموالش بهر نحوى كه بخواهد تصرف نمايد ولو باين كه همه اموال خود را مجانا ويا بعوض از ملك خود خارج نمايد.

بلى چناچه صلح ويا هبه به جهت فرار از اداء دين باشد صحت آن مشكل است مخصوصا در صورتيكه رجاء حصول مال ديگر باكتساب وغيره نباشد.

س 28 – شرائط حجر مفلس را بيان فرمائيد؟ ج – حجر مفلس چهار شرط دارد: اول آن كه ديون وى شرعا ثابت باشد.

دوم آن كه اموال او چه متاع وچه نقد وچه مطالباتش بغير از مستثنيات دين، كمتر از ديونش باشد.