پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص454

عزادارى‌ در روضه خوانى‌ خامس آل عبا حضرت سيد الشهدا ارواحنا فداه در خانه معلوم ومعينى‌ برسد آيا واقف يا متولى‌ ويا متوليان بعدى‌ مى‌توانند تمام يا قسمتى‌ از خانه مزبور را بفرزندان يا اقارب خود يا ديگر افراد به بخشند ويا در مورد خانه مزبور معامله‌اى‌ انجام دهند يا نه زيرا چه بسا ممكن است بلكه يقينى‌ است كه صاحبان ومالكان بعدى‌ به متوليان اجازه برگذارى‌ مراسم روضه خوانى‌ در آن خانه واجراى‌ مفاد وقف نامه را نخواهند داد.

ج – در فرض سؤال چنانچه خانه ايكه واقف معين كرده كه در آن روضه خوانى‌ شود ملك خود او بوده وقف مذكور صحيح است وبايد روضه خوانى‌ در همين خانه واقع شود واگر واقف يا متولى‌ شرعى‌ بخوهد تمام يا قسمتى‌ از آنرا بكسى‌ به بخشد يا روى‌ آن معامله انجام دهد مانع ندارد لكن بايد شرط كند كه در آن طبق نظر واقف روضه خوانى‌ شود واگر طرف نپذيرد نبايد به‌بخشد ومعامله نيز نكند.

س 1296 – مسجدى‌ ساخته شده در حالتيكه بعضى‌ از سنگها وآجرها كه در ساختمان بكار رفته نجس بوده ونمازهم در آن خوانده شده در اين صورت عنوان مسجديت محقق است ونماز در آن بى‌ اشكال است يا نه.

ج – عنوان مسجديت محقق است ونماز خواندن در آنهم صحيح است ومحل نجس را بايد تطهير كرد وچنانچه تطهير باطن آن ممكن نباشد تطهير ظاهر آن ترك نشود.

س 1297 – شخصى‌ زمينى‌ را جهت مسجد وقف نموده وگوشه اين زمين ميان خيابان واقع شده در اين صورت جائز است آن مقدار زمينى‌ كه در خيابان واقع شده بفروشند وپولش را در مسجد صرف كنند يا نه.

ج – زمين مذكور را اگر وقف مسجد كرده وبقبض هم داده ونماز در آن خوانده‌اند قابل فروش نيست وجزء خيابان هم باشد مسجد است و اگر واگذار نموده