مجمع المسائل-ج2-ص451
مشكل بلكه ممنوع است وهم چنين منع زنان از آمدن بمسجد وجه شرعى ندارد بلى اگر قبلا مردان در مسجد جا بگيرند زنان نمىتوانند آنها را بلند كنند.
س 1287 – در قراء اطراف شهر رشت قطعاتى از زمين است كه مسلمين اموات خود را در آنجا دفن مىكنند وجهت عزادارى خاندان عصمت وطهارت تكيهاى هم در هر قطعه ساخته شده و درختهائى هم از تازه وكهنه در قطعات مزبوره مىباشد كه مالك معينى ندارد وازسيره مسلمين وگواهى معمرين مظنه حاصل است كه درختها را غرس نمودهاند كه در مصالح عموم مسلمين مانند ساختن تكيه و مسجد وپل از چوب آنها استفاده شود در اين صورت مىتوان از آن درختها بدون اجازه حاكم شرع استفاده كرد يا نه.
ج – اگر وقف باشد ومصرف معلومى نداشته باشد يا وقفيت آنها محرز نباشد وكسى مدعى ملكيت آنها نيست صرف آنها در مسجد وهم چنين تكيه وپل در صورتيكه احتمال داده شود آنها هم جزء مصارف است مانعى ندارد و چنانچهوقفيت محرز باشد اجازه حاكم شرع لازم است.
س 1288 – زيد در صحن عتيق حضرت معصومه سلام الله عليها مدفون شد وپس از فوت او اولاد صلبى او هر چه فوت كردند در جاى ديگر مدفون شدند فقط يك دختر مانده كه اخيرا فوت شده وبعلت كهنه گى واندراس قبر واز بين رفتن استخوان هاى زيد با اجازه نوه هاى پسرى زيد دختر مزبوره در قبر زيد دفن شده است فعلا همان نوه ها مدعى هستند كه آن قبر را ما شريك هستيم در اين صورت ادعاى آنها شرعا صحيح است يا نه.
ج – قبور صحن ملك كسى نيست كه دعواى شركت در آن بشود ومادامى كه بدن ميتى كه مدفون است خاك نشده كسى حق نبش آنرا ندارد وبعد از خاك شدن به فرض اولويت، دختر كه وارث او بوده اولى واحق است واگر نزاع موضوعى باشد مرافعه شرعيه لازم است.