پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص408

وشايد هم كسى‌ حاضر نيست خدمت كند در اين صورت آيا از مازاد عوائد موقوفه مزبوره بعنوان قيد ضروريات كه واقف در وقفنامه ذكر كرده به نسبت حقوق موقوف عليهم پرداخت شود جايز است يا خير.

ج – در فرض مسأله اگر ممكن است نسبت ده تومان امام جماعت به مجموع عوائد موقوفه در زمان را تعيين كنند وفعلا بهمان نسبت به او بدهند مثلا اگر ده تومان عشر عوائد بوده فعلا هم عشر عوائد را بدهند وما بقى‌ مصارف بهمين نسبت بلى‌ مثل خادم را زائد بر اجرت متعارف ندهند.

س 1170 – دو مسجد نزديك هم واقع شده در قديم الايام فرشهائى‌ كه در هر يك از اين دو مسجد بود در مسجد ديگر مورد استفاده قرار مى‌گرفت يعنى‌ بجهت بزرگى‌ مسجد در فصل زمستان براى‌ اقامه جماعت وگفتن مسأله شرعيه از عين فرشها هر دو مسجد استفاده مى‌نموده‌اند آيا بهمان طور قديم عمل شود جايز است يا خير.

ج – بنحوى‌ كه در قديم الايام سيره بر استفاده از فرشهاى‌ مرقوم بوده فعلاعمل كنند مگر آن كه خلاف آن معلوم باشد.

س 1171 – شخصى‌ ملكى‌ را وقف نمود وقيد نمود كه متولى‌ وقف عوائد حاصله موقوفه را پس از مخارج عمران موقوفه وحق الزحمه متولى‌ خرج روشنائى‌ حرم حضرت معصومه عليها السلام نمايد متولى‌ وقف بايد آن وجه را عينا بعنوان روشنائى‌ تحويل متولى‌ آستانه نمايد يا اين كه بايد خودش شخصا آنرا بمصرف روشنائى‌ حضرت برساند.

ج – اگر وقف به ترتيب خاصى‌ معين نشده باشد متولى‌ وقف مى‌تواند شخصا آنرا بمصرف روشنائى‌ آستانه مقدسه برساند مگر آن كه برخلاف وضع وتنظيم آستانه باشد كه در اين صورت اذن متولى‌ آستانه هم لازم است.

س 1172 – اگر مسجدى‌ چند در داشته باشد وبراى‌ گرم شدن مسجد