پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص368

بوده واينك آن حمام خراب وتبديل بحمام دوش بهداشتى‌ گرديده آيا در آمد آن آب موقوفه را مى‌توان بمصرف مخارج لزومى‌ منبع يا جاهاى‌ ديگراين حمام دوش رسانيد و وهم چنين جزئى‌ موقوفات مربوطه به روشنائى‌ حمام سابق را نيز به مصرف روشنائى‌ اين حمام رسانيد يا خير.

ج – اگر حمام تبديل بحمام دوش شده جايز است.

س 1057 – اگر واقفى‌ ملكى‌ را وقف بر حضرت سيد الشهداء عليه السلام كرده ومصرف آن را براى‌ شبيه خوانى‌ معين كرده بايد همان طور عمل كرد، يا بايد تبديل بروضه خوانى‌ نمود.

ج – در صورتى‌ كه شبيه خوانى‌ مستلزم فعل حرامى‌ نباشد وقف بر آن جايز است واگر صرف آن در شبيه خوانى‌ بنحوى‌ كه مستلزم فعل حرامى‌ نشود ممكن نباشد صرف آن در روضه خوانى‌ اقرب بغرض واقف است.

س 1058 – شخصى‌ ملكى‌ را وقف مى‌نمايد ودر وقفنامه تذكر مى‌دهد كه عائدات آن بايد در تاسوعا در سو گوارى‌ اباعبد لله الحسين عليه السلام اطعام شود فعلا عايدات ملك مزبور براى‌ اطعام كافى‌ نيست آيا اجازه مى‌فرمائيد عوض اطعام قند وچاى‌ گرفته ومصرف نمايند يا خير.

ج – بهر مقدار كه ميسر مى‌شود اطعام نمايند.

س 1059 – مال الاجاره ملكى‌، وقف بر اصلاح شصت پاره قرآن است در اين صورت اين مال الاجاره را مى‌شود شصت پاره چاپى‌ خريد يا نه.

ج – مادام كه صرف آن در موردى‌ كه‌دروقف معين شده ممكن است صرف آن در غير آن جايز نيست.

س 1060 – زمينى‌ وقف بر پلى‌ مى‌باشد آيا مال الاجاره آنرا در صورت زياد بودن از مصارف آن پل مى‌شود خرج مورد ديگر يا پل ديگر كرد يا نه.

ج – در صورتيكه ممكن است بر كيفيت تعمير بيفزايند صرف همان پل