پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص367

قيد نشده آست اگر چنانچه واقف باطعام نظر داشت لازم بود در وقف نامه قيد نمايد چون قيد نكرده پس نبايد اطعام شود اكنون سؤال اين است آيا از نظر مبارك اطعام صحيح است يا خير وبر فرض زيادى‌ در آمد موقوفه متولى‌ آن زيادى‌ را چه كند.

ج – اگر در زمان خود واقف ياقريب بآن اطعام مى‌شده معلوم مى‌شود مرادش بوده هر چند در وقف نامه قيد نشده باشد وهم چنين اگر متداول ومتعارف محليا زمان اطعام باشد وواقف امررا موكول بنظر متولى‌ نموده اطعام عيبى‌ ندارد واگر بر خلاف متعارف ومتداول محل باشد كه در سابق اطعام نبوده وبعدا اطعام مى‌شده صحيح نيست وآنچه زياد مى‌آيد با افزودن به كميت وكيفيت عزادارى‌ صرف در آن كنند.

س 1054 – وقف مخصوص براى‌ مدرسه را با اجازه حاكم شرع يا متولى‌ شرعى‌ وقف، صرف مسجد مى‌توان كرد يا نه.

ج – الوقوف على‌ حسب ما يوقفها اهلها وبر خلاف مقررات وقف نمى‌توان صرف نمود وحاكم شرع نيز اجازه نمى‌دهد.

س 1055 – اگر شخصى‌ مبلغ ده هزار تومان يا بيشتر از مال خودش را جدا كرده كه بمصرف عزادارى‌ وروضه خوانى‌ حضرت اباعبد الله الحسين عليه السلام برساند ولى‌ يكى‌ از اقوام آن شخص احتياج بعمل چشم دارد وبراى‌ او وجهى‌ كه جهت معالجه چشم لازم است مقدور نيست واگر چشم او را عمل نكنند كور مى‌شود در اين صورت مى‌شود مبلغ مزبور را جهت اجرت عمل چشم او مصرف كرد يا نه.

ج – اگر مبلغ مذكور منافع مذكور منافع موقوفه بر عزادارى‌ است جايز نيست بمصرف ديگر صرف شود واگر ملك خود شخص است چنانچه ظاهر سؤال همين است وبراى‌ رضاى‌ خدا مى‌خواهد عزادارى‌ كند بمصرف معالجه چشم برساند اهم است س 1056 – جزئى‌ آبى‌ است كه در آمد آن وقف تعمير خزانه حمام قريه