پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص366

كرده‌اند يكى‌ در مقابل همين تكيه سابق وديگرى‌ در همان قريه جاى‌ ديگر در اين صورت ايا مى‌شود در آمد آن زمين موقوفه تكيه قديم را صرف در اين دو تكيه جديد نمود يا نه.

ج اگر مقصود اين بوده كه عوائد موقوفه را صرف در تكيه مذكوره وعزادارى‌ حضرت سيد الشهداء عليه السلام بنمايند حال اگر ممكن است در همان تكيه عزادارى‌ نمايند واگر ممكن نيست در هر كدام كه اقرب بنظر واقف باشد صرف عزادارى‌ آن حضرت كنند.

س 1052 – در يكى‌ از قراء حمامى‌ با تشريك مساعى‌ اهالى‌ آن قريه باتمامرسيده وچون جمعيت زياد ويك حمام كافى‌ نبوده مخصوصا در ماه مبارك رمضان يك حمام براى‌ مرد وزن مشكل بوده لذا از وجوه بريه وهم چنين از باب تبرع مبلغى‌ جمع آورى‌ شده ومبلغى‌ هم مالك قريه از طريق سهم امام كمك كرده است فعلا حمام مزبور مورد استفاده مردها قرار گرفته و صيغه وقف هم مخصوص حمام مردانه است در اين صورت زنهاى‌ قريه مزبوره هم ميتوانند در حال اختيار و اضطرار از اين حمام استفاده نمايند يا نه.

ج – متعارف در حمام مردانه وحمام زنانه اگر منحصر بدو حمام باشد اين است كه در موقعيكه يكى‌ از دو حمام بعلتى‌ مثل تعمير يا مضيقه آب وغيره تعطيل شود از حمام ديگر زن ومرد استفاده نمايند بنابر اين بعيد نيست كه قيد هم منزل بر متعارف باشد ولى‌ مع ذلك اگر معلوم باشد كه قيد كرده باشند كه زنها در هيچ موقع از آنها استفاده نكنند استفاده از آنها جايز نيست وبهر حال در صورت اختيار استفاده زنها جايز نيست.

س 1053 – شخصى‌ در سابق زمينى‌ را وقف كرده است براى‌ عزادارى‌ و متولى‌ آن همه ساله طبق وقف نامه عمل مى‌كرده واطعام هم مى‌كرد وفعلا بعضى‌ از آقايان اعتراض كرده‌اند كه اطعام صحيح نيست بعلت اين كه اطعام در وقف نامه