پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص355

مكان با در آمد صدى‌ دو، حمامى‌ ساخته‌اند غسل كردن در اين حمام صحيح است يا نه.

ج – در فرض مسأله اگر براى‌ موقوفه متولى‌ قرار نداده ويا اگر قرار داده بقبض او نداده وخودش هم متولى‌ نبوده وبقبض موقوف عليهم نيز نداده وفوت شده وقف باطل است واختيار باورثه او است واگر خودش متولى‌ بوده يا بقبضمتولى‌ يا موقوف عليهم داده وقف صحيح است وتغيير آن جايز نيست.

(وقف بر نفس صحيح نيست)

س 1019 – وقفنامه‌اى‌ كه تاريخ آن نود سال قبل است رقباتى‌ را وقف نموده جهت مصارفى‌ از قبيل روضه خوانى‌ واطعام ليالى‌ قدر وعاشورا وهم چنين اطعام به ارحام وصوم وصلوة براى‌ خودش واين مطلب مسلم است كه بيش ازسن واقف عبادت صوم وصلوة براى‌ او داده شده بنا بر اين آيا متولى‌ مى‌تواند آنچه‌را كه صرف صوم وصلوة مى‌كرد در امور خيريه ديگر مصرف نمايد يا بايد الى‌ الابد جهت واقف صوم وصلوة استيجار كند.

ج – وقف بر صوم وصلوة واقف ظاهرا از مصاديق وقف بر نفس وباطل است در اين صورت نسبت باين مقدار منافع، ملك موقوفه مال ورثه واقف است وبر فرض اين كه وقف باطل بمنزله وصيت باشد استيجار زائد بر عمرمبت لازم نيست وبر فرض اين كه جهت احتمال خلل در عبارت استيجارى‌ بمقدار عمر ميت وصيت موصى‌ بدو مقابل عمر نيز رجحان داشته باشد لكن وصيت بصوم وصلوة ابد الدهر رجحان ندارد واين احتمالات جزء وسوسه محسوب است.

س 1020 – شخصى‌ ملكى‌ را وقف بر حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السلام مى‌نمايد وحق التوليه را براى‌ خودش نه‌دهم قرار مى‌دهد يعنى‌ نه سهم براى‌ خودش باشد ويك سهم براى‌ امام عليه السلام آيا اين وقف صحيح است يا ه.

ج – وقف مذكور نسبت به نه سهم كه براى‌ خود قرار داده بنظر حقير مشكل