پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص351

وحضرت سيد الشهداء عليهما السلام است وقف مسجدى‌ كرده‌اند ولى‌ شنيده ايم مراجع تقليد حكم بكراهت فرموده‌اند حال اجازه مى‌فرمائيد كه صاحبش يعنى‌ واقف عكس را بفروشد ووجه آنرا بمصرف مسجد برساند يا نه.

ج – وقف عكس جهت مسجد محل اشكال است بنابر اين مالك آن ميتواند آنها را بغير بدهد ووجه آنرا صرف مسجد نمايد.

س 1006 – شخصى‌ اراده حج دارد ووصيت كرده ودر آن تذكر داده كه اگر از حج بيت الله الحرام برنگشتم املاك من وقف باشد ومصارف آنرا هم معين كرده خواهشمند است مرقوم فرمائيد كه چنين وصيتى‌ صحيح ونافذ است يا نه ووصى‌ مى‌تواند در صورتى‌ كه موصى‌ از حج بر نگشت بوصيت اوعمل نمايد يا نه واملاك موقوفه را هم بقبض موقوف عليهم نداده است.

ج – وقف مذكور در وصيتنامه كه موقوف به برنگشتن از حج شده باطل است ونيز در صورتيكه منجزا وقف كرده ولى‌ ملك را بقبض موقوف عليهم يامتولى‌نداده باشد باطل است.

س 1007 – آيا وقف نمودن چيزى‌ بر فرزندى‌ كه در رحم مادر باشد وغير از او موقوف عليه ديگرى‌ وجود نداشته باشد يعنى‌ ابتداءا وقف بر خصوص حمل شود صحيح است يا خير.

ج – در فرض سؤال وقف باطل است.

س 1008 – كسى‌ مقدار يك صد هزار روپيه براى‌ وقفيه بدهد وشرط كند كه تا حيات دارم نفقه مرا بدهند آيا دادن اين پول با اين شرط براى‌ وقفيه جائز است يا خير.

ج – سؤال مجمل است چنانچه مراد اين باشد كه خود روپيه را وقف نموده وقف آن صحيح نيست چون عين او تلف مى‌شود واگر مراد اين است كه مبلغ مزبور را بدهند چيزى‌ كه عين آن باقى‌ مى‌ماند خريدارى‌ نموده ووقف كنند