مجمع المسائل-ج2-ص350
س 1002 – شخصى باغى را كه مشجر باشجار مثمره ومركبات بوده وقف امور خيريه كرده ولى ملك وعرصه مال ديگرى است واو فقط ميوه باغ را وقف كرده آيا اين وقف صحيح است يا نه.
ج – سؤال مجمل است وقف ميوه صحيح نيست واگر درخت را وقف نمايد در حاليكه صاحب ملك اذن غرس درختها را داده باشد كه از آن اذن حق ابقاء درختها براى غارس استفاده شود صحيح است ودر اين صورت اگرعين اين درختها بين صاحب ملك وموقوفه مشترك است مالك ميتواند تقاضاى افراز درختهاى خودش را از درختهاى وقفى از متولى شرعى بنمايد.
س 1003 – اگر دختر زردشتى بشرف دين مبين اسلام مشرف شود و زردشتيان از روى عناد ولجاج مادر او را با اكراه واجبار وادار نمايند كه املاك خود را وقف بر كهنبار زردشتيان نمايد تا پس از فوت او آن دختر از ارث محروم گردد با توجه باين كه اين وقف براى مقاصد غير مشروع ومحروم نمودن مسلمان از ارث بوده ومادر بعدا پشيمان وبتصرف وقف هم نداده است آيا چنين وقفى شرعا صحيح مىباشد يا خير.
ج – در فرض مسأله كه موقوفه بتصرف داده نشده وقف تمام نيست وواقف مىتواند هر نحو تصرف در آن بنمايد واگر قبل از قبض، واقف فوت شود ملك مفروض مال وارث مىباشد ودر اين جهت فرق نيست كه قائل شويم بصحت اين وقف از جهت مصرف يا واقف يا قائل نشويم بعلاوه كه وقف با اجبار واكراه باطل است.
س 1004 – آيا در وقف عام وخاص تعيين موقوف عليه لازم است يا خير.
ج – بلى تعيين موقوف عليه شرط صحت وقف است پس اگر چيزى وقف بر يكى از دو نفر يا يكى از دو گروه يا يكى از دو مسجد بنمايد باطل است.
س 1005 – دو قطعه تابلو كه مشتمل بر شمائل حضرت ابو الفضل العباس