مجمع المسائل-ج2-ص338
مىتوانند بنحو تبعيض در تقليد رجوع بزيد نمايند با تحقق شرائط تقليد در زيد.
س 964 – حيوانى را خواباندهاند جهت ذبح وچاقو را كشيده ودو رگ از چهار رگ را بريدهاند ودر اثناء، حيوان سر كشى كرده واز جاى خود بلند شده از ميان حياط بدرون طويله رفته دوباره حيوان را گرفته ودرهمان طويله ذبح كردهاند در اين صورت گوشت اين حيوان پاك وحلال است يا نه ودر چه صورتى حلال ودرچهصورتى حرام است چون مقدارى بين ضربت اول وضربت دوم فاصلهشده ودر موقع ضربت دوم حيوان زنده بوده است.
ج – در فرض سؤال كه بين قطع اوداج فاصله افتاده وعرفا دو عمل حساب مىشود بنا بر احتياط واجب از گوشت آن حيوان اجتناب كنند.
س 965 – اگر گرگ گوسفندى را پاره كرد وامعاء او بيرون ريخت وقبل از مردن او را تزكيه كردند آيا اجزاء متصل بآن حلال است يا خير.
ج – با فرض بقاء روح واوداج اربعه، قابل تذكيه است وبعد از تذكيه حلال است.
س 966 – اگر حيوان مجروح شود ومقدار زيادى از او خون برود ودر وقت تذكيه از او خون نيايد ويا كمتر از متعارف بيايد آيا گوشت آن حلال است يا خير؟.
ج – اگر حركت كند يا خون بمقدار متعارف بيايد حلال است ودر صورت مفروضه اگر بعد از ذبح حركت كند هر چند خون كم باشد حلال است.
س 967 – ذبيحه حائض وجنب ونفساء حلال است يا خير.
ج – حلال است.
س 968 – آيا ذبح نمودن حيوان با فلزاتى از قبيل مس وبرنج ونقره وغير اينها جايز وموجب حليت حيوان است يا خير.
ج – در حال اختيار وتمكن از آهن ذبح با غير آهن جايز نيست وموجب حليت نمىشود.