پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص326

است ومى‌ توانند براى‌ خود بفروشند.

س 925 – چه ميفرمائيد در باره شخصى‌ كه نذرى‌ كرده ولى‌ نميداند نذر كرده چه كارى‌ انجام بدهد مثلا نمى‌داند نذر كرده كه‌روزه بگيرد يا نماز بخواند ونيز نمى‌داند نذر كرده در جاى‌ مخصوصى‌ آن عمل را انجام بدهد يا هر جا.

ج – اگر شك كند كه كدام بوده هر دو را بجا آورد واحتياطا در همان جاى‌ مخصوص انجام دهد واگر در نذر صيغه شرعى‌ نخوانده ملزم به وفاء نذر نيست.

س 926 – زيد نذر كرده كه همه روزه زيارت عاشورا بخواند آيا اين نذر منصرف مى‌شود بزيارت عاشوراء با صد لعن وصد سلام يا همان متن زيارت عاشوراء را بخواند كافى‌ است.

ج – ظاهر آنست كه كه بالعن وسلام باشد مگر آن كه در نظر ناذر متن بدونصد لعن وسلام باشد.

س 927 – اگر كسى‌ براى‌ مسجدى‌ نذر كرده باشد كه هر گاه پولى‌ داشتم مثلا مسجد را سفيد كنم وقبل از شروع آن شخص شخص ديگرى‌ آمد ومسجد را سفيد كرد آيا مى‌شود آن پول را بمصرف ديگرى‌ در همان مسجد جهت زيلو وغيره برساند يا خير.

ج – در فرض مذكور موضوع نذر منتفى‌ شده چيزى‌ بر او واجب نيست واگر بخواهد تبرعا مبلغى‌ را كه نذر كرده صرف زيلو وجهات ديگر مسجد نمايد مختار ومأجور است.

س 928 – شخصى‌ يك رأس گاو با عوائد آن وبهمين ترتيب نتاجش جهت باب الحوائج حضرت عباس (ع) نذر نموده كه در عزادارى‌ او مصرف شود ولى‌ ناذر فوت نموده ومتولى‌ هم تعيين ننموده مستدعى‌ است بفرمائيد آيا اين نذر صحيح است يا خير وبر فرض صحت دستور مصرف آنرا مرقوم فرمائيد.

ج – در فرض مسأله چنانچه به نحو نذر نتيجه بوده نتاج هم تابع مادر وصحيح