پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص324

او بر خلاف عقل است شوهرش قصد دارد يك جفت قاليچه از مال آن زن وقف بر مسجد نمايد به نيت آن كه خداوند شفا باو مرحمت فرمايد آيا شرعا مى‌تواند يا نه.

ج – با فرض آن كه مجنونه است نذر خودش صحيح نيست ونذر غيرهم در مال مجنونه صحيح نيست هر چند ولى‌ شرعى‌ باشد.

س 921 – شخصى‌ يك گوسفند ماده را نذر حضرت ابو الفضل العباس عليه السلام كرده آيا نذر مادر شامل بره هاى‌ آن هم مى‌شود يا نه ودر صورت اطلاق آيا نذر آيا نذر حضرت ابى‌ الفضل عليه السلام را مى‌تواند بسادات بدهد يا نه.

ج – اگر نذر نتيجه كرده باشد مثل اين كه نذر كند كه گوسفند ملك حضرت ابى‌ الفضل عليه السلام باشد نتاج آن نيز تابع گوسفند است واگر نذر فعل باشد باين كه نذر كرده اين گوسفند را در راه حضرت ابى‌ الفضل عليه السلام بدهد در صورتى‌ كه موقع نذر غير از خود گوسفند چيزى‌ ذكر نكرده نتاج خارج است واگر مصرف نذد مطلق باشد دادن بسادات نيز جايز است.

س 922 – شخصى‌ نذر كرده كه انگشتر طلائى‌ مثلا به‌زن سيده‌اى‌ بدهد قبل از اداء نذر، آن سيده فوت كرده ولى‌ چند فرزند دارد كه يكى‌ از آنها صغير است وداراى‌ شوهر هم بوده كه پدر بچه‌ها باشد تكليف نذر كننده چيست آيابايد عين منذوره را بوارث آن زن سيده بدهد يا نه.

ج – اگر نذر كرده كه مالى‌ را باو بدهد وپيش از اداء، كسيكه براى‌ او نذر كرده فوت نموده باشد وجوب اداء بورثه او معلوم نيست لكن احوط است واگر نذر كرده كه چيز معينى‌ مال او باشد اقوى‌ آنست كه بفوت منذور لها بورثه او منتقل مى‌شود.

س 923 – شخصى‌ گاوى‌ داشته نذر نموده كه آنچه گوساله از اين گاو بعمل آيد هر چه نر باشد ذبح نمايد وگوشت آن را بين فقراء تقسيم نمايد وثوابش براى‌ حضرت ابو الفضل العباس عليه السلام وهر چه ماده باشد نگاهدارى‌ نمايد تا زياد