پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص319

چهار روز باقيمانده بماه مبارك رمضان متذكر شده در اين صورت آيا قضاء ماه مبارك رمضان مقدم است يا نذر معين.

ج – در فرض مسأله قضاء ماه مبارك رمضان را بجا آورد وترك عمل بنذر چون عمدى‌ نبوده كفاره ندارد لكن احوط قضاء آنست بعد از ماه مبارك.

س 903 – تأخير در اداى‌ نذر در صورت فراموشى‌ يا عمد چه صورت دارد ج – در صورتى‌ كه نذر مشروع در وقت معينى‌ باشد وعمدا در وقت آن را انجامندهد بايد يك بنده آزاد كند يا شصت مسكين را اطعام كند يا دو ماه پى‌ درپى‌ روزه بگيرد واحتياطا در وقت ديگرى‌ آنرا انجام دهد واگر از روى‌ فراموشى‌ باشد احتياطا در وقت ديگر آنرا انجام دهد وچيزى‌ بر او نيست وكفاره ندارد.

(اگر عمل به نذر رجحان نداشته باشد)

س 904 – در خصوص نذرهائى‌ كه از زمان قديم موردش از قبيل آش پختن وغيره است وفعلا اين نوع مخارج جز اسراف وبى‌ احترامى‌ فائده ديگرى‌ ندارد آيا مى‌شود اينها را بصورت بهترى‌ در آورد يا نه.

ج – چنانچه عمل به‌نذر بر طبق گذشته فعلا رجحان ندارد الزامى‌ بعمل بآن نيست وتبديل به‌احسن اشكالى‌ ندارد.

س 905 – شخصى‌ نذر نموده كه اگر موفق بفلان مطلب شدم مثلا فلان مبلغ بفقير بدهم وموفق شد ودر ضمن طلبكار هم پيدا كرده فعلا تكليف او چيست.

ج – اگر نذر صحيح وشرعى‌ نموده با تمكن واجب است مبلغ مزبور را بپردازد وبا عدم تمكن معذور است ودين مقدم بر نذر است واحتياطا هر وقت متمكن شد تدارك نمايد.

س 906 – در اين زمان با اين همه وسايل برق اگر كسى‌ شمع براى‌ امام زاده نذر كند آيا نذر آيا نذر او منعقد مى‌شود يا نه و اگر بجا نياورد حنث نذر نموده بايد كفاره دهد يا نه.

ج – چون بعض صور اين عمل معنون ببعض عناوين راجحه مى‌شود احتياط آنست كه مطلقا بنذر مذكور وفاء نمايد البته در صورتى‌ كه نذر صحيح كرده باشد.