پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص318

س 898 – نذرهائى‌ كه از جهت صيغه تمام نيست مثلا در بعضى‌ از آنها صيغه غلط خوانده شده ويا اين كه نذر را در دل نيت كرده ويا صيغه را بكنايه خوانده عمل كردن بآنها لازم است يا نه.

ج – در صورتيكه صيغه صحيح تمام كه ظهور داشته باشد نخوانده‌اند نذر منعقد نمى‌شود وعمل بآن لازم نيست.

س 899 – شخصى‌ يك تخته قاليچه نذر امام زاده كرده كه حرم امام زاده را فرش كنند حال متذكر شده كه يكدسته مردمان لاابالى‌ ترياكى‌ بنام خدام ومتولى‌ در امام زاده هستند ومنتظرند كه كسى‌ نذرى‌ براى‌ امام زاده بياورد بلا فاصله ببرندجهت مخارج ترياك وغيره بفروش برسانند وتوليت آنان هم معلوم نيست فعلا تكليف چيست.

ج – در صورتى‌ كه صيغه شرعى‌ صحيح نخوانده اختيار با خود صاحب فرش است واگرصيغه شرعى‌ صحيح خوانده بايد عمل بنذر خود كند.

(مخالفت عمدى‌ نذر موجب كفاره است)

س 900 – شخصى‌ سوره معينه‌اى‌ نذر كرده كه در نماز معينى‌ بخواند و عمدا آن سوره را ترك كرد آيا كفاره بر او لازم است يا نه.

ج – در صورتيكه نذر صحيح نموده باشد كفاره بر او لازم است.

س 901 – شخصى‌ نذر كرده كه‌اگر خانه دار شد در شب عاشورا شامى‌ بخدمه تكيه ومسجد بدهد چند سال بنذرش عمل كرده ولى‌ بواسطه سوء رفتار خدمه پنجاه سال است ترك نموده يك كفاره بايد بدهد يا پنجاه كفاره.

ج – اگر هر يك از شبها را بالخصوص تحت نذر قرار داده پنجاه كفاره لازم است والايك كفاره ودر صورت شك در كيفيت، زائد بر يك كفاره واجب نيست.

س 902 – شخصى‌ نذر كرده كه چهار روز از آخر ماه شعبان را روزه بگيرد چهار روز هم قضاء ماه مبارك رمضان در ذمه دارد هيچ التفاتى‌ بآن نداشته تا اين كه