مجمع المسائل-ج2-ص308
واگر زياد آمد بمصرف كفاره ورد مظالم برسانيم ويا اين كه بايد سهام تعيين شود وبنابر اين سهم مصرف كفاره ورد مظالم چقدر است.
ج – در فرض مسأله بنظر حقير لازم است تفحص نمائيد كه معلوم شود بيست تومان در آن زمان با تمام مال الاجاره چه نسبت داشته وفعلا بهمان نسبت روضه خوانى بنمائيد وهكذا در ساير موارد وصيت وظاهرا تعيين ممكن است.
س 877 – اگر نبايد سهام تعيين شود بلكه قيمت بيست تومان قديم صرف روضه خوانى وقيمت بيست تومان صرف اعانه شود اگر بتمام مصارف وافى نشود چه بايد كرد وچنانچه قيمت فعلى سه تومان قديم وافى بدوازده ختم قرآن نيست آيا از باقيمانده كه براى كفاره ورد مظالم تعيين شده بايد بدهيم يا آن كه قيمت همان سه تومان هر چه شد.
ج – بر فرض كه قيمت بيست تومان آن زمان اقرب طرق براى ميزان مال الاجاره باشد ابتداء مىشود بآنچه مقدم ذكر شده وبعدهر مقدار كهباقى بماند مصرفمظالم وكفاره مىشود واگر قيمت سه تومان وافى بختم قرآن نباشد هر مقدار ممكن است استيجار شود.
س 878 – شخصى بدون وصيت از دنيا رفته ووراث او دو دختر هستند كه يكى از آنان سفيهاست آيا مىشود لباس آن ميت را كه عين آن بدرد وارث نمىخورد بكسى داد كه نماز وروزه براى ميت بجا آورد يا خير ودر صورتيكه بدانند آن ميت خمس مال خود را نداده آيا مىشود آن لباس را بعنوان سهم سادات بمستحقين آن بپردازند.
ج – از سهم سفيه جايز نيست صرف در نماز وروزه نمايند واما دادن خمس از سهم او موقوف باذن ولى شرعى است.
س 879 – شخصى وصيت كرده كه هزار تومان از اموال مرا صرف در نماز وروزه نمائيد ومدت ومقدار را تعيين ننموده آيا بايد مبلغ مذكور را تنصيف