مجمع المسائل-ج2-ص306
برسد چه در تعليم وتربيت ماصرف شود يا نشود در اين صورت نظر مباركتانرا مرقوم فرمائيد كهاين باقيمانده از ثلث بايد بهآنها پرداخت شود يا نه.
ج – ظاهرا مقدار باقيمانده ثلث ملك همه ورثهاست وبايد كما فرض الله بين آنها تقسيم شود ولى اگر امكان دارد كه صرف تعليم قرآن بهمان صغارى كه فعلا كبار شدهاند بشود وهمه ورثه رضايت بدهند بهتر است.
س 871 – چه مىفرمائيد در اين مسألة شرعيه زيد عمرو را وكيل مىكند كه در كليه امورم دخالت داشته باشيد وآنچه محاسبات و حوالهجات و اسنادى كه از ناحيه من آمد وداريد ومشاهده شد در اداء آن از اصل وفرع مايملك من اداء نمائيد واز هر جهتى از جهات وكالت شرعيه داريد وكسى را با شما هيچ گونه حق معارضه ومزاحمتى نيست ودر حاشيه همان وكالت نامه مىنويسد كه چنانچه از دنيا رفتم فرموده خداوند را (من بعدوصية يوصى بها او دين) منظور داريد آيا اين وكالت فقط در حال حيات زيد نافذ ومورد عمل است يا اين كه بعد از وفات هم نفوذ دارد ونيز كلمه دين كه قيد شده چه ديونى راشامل است مشروحا بيان فرمائيد كهاسقاط تكليف از زنده ومرده هر دو بشود.
ج – ظاهرا عبارت حاشيه، وصيت به اداء ديون است بعد از موت ووصى بايد بعد از موت ديون او را از اصل مال عينا يا منفعة اداء نمايد ودين اعم است ازقروض مردم ومهريه عيال وخمس وزكوة وكفارات ومظالم عباد بلكه بعيد نيست در اين مقام صوم وصلوة راهم شامل باشد.
س 872 – هر گاه شخصى پولى بكسى بدهد كه صوم وصلوة جهت فرزندش استيجار نمايد وقبل از استيجار، دهنده پول، فوت كند در اين صورت مبلغ مذكور جزء تركه ومال ورثهاست يا آن كه از قبيل وصيت است وبايد صرف در همان صوم وصلوة شود.
ج – ماترك ميت است ومال ورثه است.