پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص304

ويا وارث پذيرائى‌ زيد را محتمل مى‌شود بخيال اين كه از موصى‌ و يا از ورثه ديگر عنايتى‌ باو مى‌شود در اين صورت در فرض اول وصيت نافذ است يا نه ودر فرض دوم مستحق اجرت مى‌شود وبر ورثه لازم است اداء آن يا نه؟ ج – در فرض اول با انحصار وصيت بمقدار ثلث مبلغ تعيين شده را بايد بدهند ودر زائد بر ثلث محتاج بامضاء ورثه‌است ودر فرض دوم در صورتى‌ كه زحمات را بدون امر ميت متحمل شده باشد چيزى‌ طلبكار نيست.

س 865 – اگر نماز وروزه بر عهده ميت باشد چنانچه وصيت نكرده آيا از اصل تركه خارج مى‌شود يا از ثلث؟ ج – بنظر حقير صوم وصلوة از اصل تركه خارج نمى‌شود لكن چنانچه وصيت به صوم وصلوة شود بايد از ثلث خارج نمود ودر زائد بر ثلث محتاج به امضا ورثه است.

س 866 – شخصى‌ مستطيع بوده ووصيت نموده كه خصوصا يكى‌ از اولادش به‌نيابت او حج بجا آورد آيا مبلغى‌ را كه معين نموده بايد از اصل مال ويا از ثلث بردارند ويا مازاد از متعارف را از ثلث بايد منظور داشت.

ج – بمقدار استيجار حج ميقاتى‌ از اصل مال وزائد بر آن از ثلث خارج مى‌شود.

س 867 – زيد وصيت كرده ازبابت كفاره و يا از بابت ثلث مبلغى‌ بفقراء داده شود وخود موصى‌ داراى‌ صغار است كه فقير وبى‌ بضاعت هستند در اين صورت مى‌شود كفاره يا مبلغ مذكور را بخود صغارموصى‌ داديانه وسؤال ديگر اينكه درختهاى‌ توت كه وقف عام است ومصلحت دربريدن مقدارى‌ ازچوبهاى‌ آن است كه به مصارف مسجد برسد آيا جايز است يا نه.

ج – مانع ندارد كه وصى‌ وجوه مزبوره را بصغار بپردازد مگر در موردى‌ كه وصيت منصرف به غير فرزندان خود موصى‌ باشد وراجع به سؤال دوم اگر وقف عام است اشكال ندارد.