پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص283

وروزه خود وصيت مى‌نمايد بعد از وفات چون پول نقد در ميان نبود با تصويب ناظر وچند نفر از ريش سفيدان محل يك قطعه باغ در مقابل همان وصيت از تركه جدا نموده وكنار گذاشتند وما بقى‌ تركه را قسمت نموده‌اند وآن باع در دست وصى‌ مى‌ماند ومدت بيست سال تمامى‌ محصول وعوائد آنرا مى‌خورد ومخارج باغراهم مى‌پردازد الان باغ را مى‌خواهد باسم خود ثبت نمايد واظهار مى‌دارد كه نماز و روزه موصى‌ را خودم انجام دادم وصغيرها هم باغ را تحويل وصى‌ داده‌اند بعدا چند دفعه مطالبه كرده‌اند وصى‌ در جواب گفته حق شما فقط هزار تومان پول امروزى‌ است وحال آن كه قيمت باغ بواسطه ترقى‌ اجناس وبالا رفتن نرخها خيلى‌ بالا رفته وتقريبا صد برابر شده آيا شرعا مى‌توانند باغ را مطالبه نمايند يا اين كه فقط حق مطالبه هزار تومان را دارند آنچه حكم الله است مرقوم فرمائيد ج – در فرض مسأله اگر وصى‌ باغ را خريده ودر مقابل پول باغ نماز وروزه بجا آورده وپول صغيرها را به ذمه گرفته فعلا باغ مال وصى‌ مى‌باشد واگر نخريده باغ مال ورثه‌است ووصى‌ پول نماز و روزه را طلب دارد و بايد از باغ موصى‌ به مقدار موصى‌ به به پردازند وتتمه، مال مجموع ورثه‌است كما فرض الله تقسيم نمايند ودر نزاع موضوعى‌ مرافعه شرعيه لازم است.

س 804 – شخصى‌ فوت نموده وورثه متعدده دارد بعضى‌ از ورثه بدهى‌ مورث را قبول ندارند وحاضر به‌اداء آن نمى‌باشند وبعضى‌ ديگر ازورثه‌كه وصى‌ شرعى‌متوفى‌ نيز مى‌باشد بدهى‌ مالى‌ ميت از قبيل زكوة وحج وخمس ومظالم وكفارات وغير اينها را وهمچنين نماز وروزه متوفى‌ را كه انجام نداده وبايد استيجار نمايند تقبل كرده در اين صورت آيا وصى‌ مذكور مى‌تواند با اعمال نفوذ ورثه ديگر را از تصرف در ما ترك متوفى‌ منع كند بدون ظهور مفسده يا نه.

ج – بلى‌ نسبت ببدهيهاى‌ مالى‌ ميت كه يقينى‌ باشد مثل زكوة وحج ومظالم وخمس ونذور صحيحه وكفارات مى‌تواند از اصل مال ونسبت بمواردى‌ كه وصيت