مجمع المسائل-ج2-ص278
خود را بردارد ومقدار آن موكول بعرف است.
س 789 – شخصى در هنگام حيات رسما براى خود وصى تعيين نموده وقيدى در خصوص ثلث ومصرف آن ننمايد بعد از فوت وى وصى مى تواند در صورتى كه نظر موصى نسبت بثلث ماترك وصرف آن، در بين وصى وموصى معهود ومعلوم بوده اقدام نمايد يا نه.
ج – در صورتى كه بين وصى وموصى مقدار مصرف معهود ومعلوم بوده وصى بايد بعلم خود عمل نمايد ودر نزاع موضوعى مرافعه شرعيه لازم است.
س 790 – شخصى عمارت مسكونى خود را بابت ثلث معين نموده وعمارت هم وفاء بثلث مىنمايد وفرزند ارشد خود را وصى خود قرار داده در اين صورت فرزند مزبور كه وصى پدر است مىتواند خانه را تصرف نمايد وصوم وصلوة را خودش انجام بدهد وورثه ديگر حق مداخله در اين عمارت دارند يا نه.
ج – در فرض مسأله اگر عمارت را بابت ثلث معين كرده باشد كه بمصرف صلوة وصوم برسد وبغير وصى منصرف نباشد وصى مىتواند عمارت را خودش بردارد وصوم وصلوة را بجا آورد ودر نزاع موضوعى محتاج بهمرافعه شرعيه است.
س 791 – اگر كسى را وصى قرار دهند ولى وصى آنرا رد كند در اين صورت اصل وصيت باطل مىشود يا نه.
ج – رد كردن وصى در وصاياى عهديه موجب بطلان وصايت است نهاصل وصيت مگر آن كه از قرائن اطمينان حاصل شود كه بارد نمودن وصى موصى هم از اصل وصيت برگشته است.
س 792 – زيد ملكى را ثلث خود قرار داد وسه نفر از اولاد خود را وصى خود نموده كه عوائد ثلث را بمصرف خيرات ومبرات برسانند يا عين ملك را بفروشند ودر مصارف خيريه صرف نمايند حال يك نفر از اوصياء ثلاثه فوت شده اولاد آن