پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص245

وبايد طلاق را در محضر علماء شيعه واقع سازيد واز زوج ثانيا وكالت بگيريد واكتفا بوكالت قبل نكنيد.

س 696 – زنى‌ تمام مهريه خود را از شوهرش گرفته ولى‌ نفقه ايام عده را از شوهرش نگرفته وبخشيده در اين صورت آيا طلاق خلع است يا نه ونيز زنى‌ مهريه خود را بذل نموده بشوهرش در عوض خلع آيا نفقه دارد يا نه.

ج – اگر طلاق مبنى‌ بر بخشش نفقه ايام عده واقع نشده رجعى‌ بوده واگر در مقابل بذل نفقه ايام عده واقع شده ظاهرا آن طلاق خلعى‌ واقع شده وصحيح است ولى‌ چون زوجه نفقه ايام عده را قبل از استحقاق كه هنوز مالك نبوده بذل كرده بايد بمقدار آن بشوهر بدهد ودر طلاق خلع زن نفقه طلبكار نيست.

(طلاق غايب)

س 697 – حد غايب بودن زوج از زوجه بايد چقدر باشد تا بدون تفحص از حال زوجه زوج بتواند او را طلاق دهد وحال حيض وطهر او ومراعات اين امر وعدم آن در زوج معتبر است يا در كسيكه به وكالت از زوج طلاق مى‌گويد ووكيل چه وقت بايد صيغه بخواند وتاريخ توكيل ووقت اجراء صيغه بايد براى‌ وكيل معلوم باشد يا خير.

ج – غايب بودن باين است كه زوج در بلد ديگر باشد واستعلام حال زوجه بنحو عادى‌ ومتعارف براى‌ او ممكن نباشد ودر صحت طلاق غائب، غايببودن شخص زوج ميزان است نه وكيل او ووكيل هم در وقتى‌ كه زوج غائب است وامكان استعلام براى‌ وكيل وموكل نيست طلاق بدهد وتفصيل را در وسيله ملاحظه فرمائيد.

س 698 – دررساله عمليه احكام خاصى‌ براى‌ طلاق زنى‌ كه شوهرش غايب است ذكر شده بفرمائيد شوهرى‌ كه حاضر است ولى‌ بدست آوردن حال زن از