پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص244

س 693 – شخصى‌ صيغه طلاق خلع يا مبارات را عمدا يا از جهت اشتباه صيغه رجعى‌ خوانده در اين صورت طلاق صحيح است يا نه.

ج – اگر وكالت در طلاق خلع يا مبارات داشته وطلاق رجعى‌ داده طلاق صحيح نيست.

س 694 – هر گاه مردى‌ زنى‌ را طلاق دهد بطلاق خلعى‌ در عوض مهريكه از او مى‌خواهد وبعد از آن معلوم شود كه آن زن مهر خود را ببرادر خود ويا بكس ديگر صلح كرده الحال زوج مى‌گويد كه طلاق باطل است ومن زن خود را مى‌خواهم وزن مى‌گويد كه من صلح نامه نوشته‌ام اما صيغه مصالحه نخوانده‌ام وزوج مى‌گويد كه تو دروغ مى‌گوئى‌ صيغه خوانده شده اين طلاق صحيح است يا نه.

ج – اگر زن مالى‌ را كه ملك غير است با علم باين كه مال غير است بذل قرار دهد خلع باطل است وطلاق رجعى‌ مى‌شود وتا عده تمام نشده زوج حق رجوع دارد ودر صورت اختلاف زوج وزوجه مرافعه شرعيه لازم است.

س 695 – زنى‌ در محضر علماء اهل تسنن در مقابل بذلى‌ كه بزوج سواى‌ مهريه‌اش كه برذمه زوج بوده نموده طلاق داده شده ومدت پنج ماه از اين طلاق گذشته حاليه مى‌توان آن زن را شوهر داد يا نه وآيا صيغه طلاق دو مرتبه در محضر علماء اثنا عشريه جارى‌ نمائيم يا همان صيغه‌اى‌ كه علماء اهل تسنن جارى‌ كرده‌اند كفايت مى‌كند وهم چنين اگر بخواهيم دوباره صيغه طلاق را در محضر علماء شيعه بخوانيم بايد زوج را حاضر كنيم يا بهمان وكالت اولى‌ كه در محضر علماء تسنن داده اكتفامى‌ شود.

ج – طلاقيكه در محضر علماء اهل سنت داده شده اگر واجد شرائط صحت باشد صحيح است وشرائط طلاق خلع در نظر علماء شيعه اين است كه زن در طهر غير مواقعه وكراهت از طرف زوجه باشد وبلفظ طلاق واقع شود ودو شاهد عادل استماع نمايند وچون در نظر آنها شاهد لازم نيست نمى‌توان حمل بر صحت نمود