پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص242

ج – درفرض مسألة كه طلاق واجد شرائط صحت نبوده طلاق باطل ونكاح زن با مرد ديگر نيز باطل ودر عقد زوج اول باقى‌ است ونسبت به اولادى‌ كه در اين مدت پيدا كرده چون زن ومرد جاهل بحكم بوده‌اند ملحق به آنها است وحكم ولد حلال را دارند وزن مذكوره بر مرد دوم حرام ابدى‌ است يعنى‌ بر فرض اين كه شوهر اول او را طلاق دهد نمى‌تواند با او ازدواج نمايد وخود كشى‌ حرام است ودر نزاع موضوعى‌ مرافعه شرعيه لازم است.

س 688 – شخصى‌ در حال ناراحتى‌ و عصبانيت بوسيله نامه بيك نفر بنويسد كه زوجه مرا مطلقه نما واو هم فورى‌ زن را طلاق داده ودرهمان مجلس زن مزبوره را براى‌ شخص ديگر عقد مى‌كند آيا اين طلاق واين عقد صحيح است يا نه.

ج – احكام طلاق وعده مفصل است مراجعه كنيد بتوضيح المسائل ولى‌ بطور كلى‌ اگر كسى‌ كه وكالت در طلاق مى‌دهد قصد معنى‌ داشته واز روى‌ لغو وهزل نگفته باشد وكالت صحيح است وبعد از اين كه طلاق با شرائط صحت واقع شد اگر زن مطلقه يائسه يا غير مدخول بها باشد عده ندارد وازدواج او در همان مجلس طلاق با مرد ديگر مانع ندارد واگر يائسه وغير مدخول بها نباشد بايد عده نگهدارد وازدواج او با مرد ديگر در عده باطل است.

س 689 – آيا طلاق زن يائسه در طهريكه زوج با او در همان طهر مواقعه نموده جايز است يا خير.

ج – بلى‌ جايز است.

س 690 – اگر زن مدرك طلاق داشته باشد (طلاقنامه) ولى‌ شهود مذكوره در طلاق مشكوك العداله ويا مجهول الحال باشند اين طلاق صحيح است يا نه.

ج – با اخبار خود زن از طلاق صحيح تا خلاف آن معلوم نشده محمول بر صحت است.

س 691 – اگر در بلد يا بلادى‌ از جانب حاكم آن بلد چند نفر براى‌