مجمع المسائل-ج2-ص240
زن عادله يا يك مرد عادل ودو زن عادله صيغه را بشنوند كافى است يا خير.
ج – در فرض سؤال طلاق باطل است.
س 683 – زنى كه از شوهر قبلى خود طلاق گرفته وشوهر مىكند بشخص ديگرى وبعد از انعقاد ولد معلوم شود كه شهود در وقت طلاق عادل نبودهاندجدائى لازم است يا نه وحكم ولد چيست.
ج – هر گاه بر زوج معلوم شود كه شهود در وقت طلاق عادل نبودهاند طلاق باطل وجدائى لازم وزن در زوجيت شوهر اول باقى است وبايد از شوهر دوم عده نگهدارد ونفقه ايام عده بر زوج اول است وچنانچه زن وشوهر دوم باعتقاد صحت طلاق ازدواج نمودهاند فرزندشان ولد شبهه ودر حكم حلال زاده است.
س 684 – در مورد عادل بودن امام جماعت ويا كسى كه صيغه طلاق را جارى مىكند توضيح بفرمائيد كه شرط عدالت چيست واگر شخصى معنى واقعى عادل را نداند وتنها بخاطر سفارش به نماز جماعت نمازش را به جماعت بخواند ويا كسى در نزديكى از روحانيين محضردار عمل طلاق را انجام دهد ودر واقع اين دو روحانى عادل نباشند آيا مسؤليت شرعى متوجه آنها است كه چنين مسؤليتى را پذيرفتهاند و يا خود شخص مسئول است كه دقيقا تحقيق نكرده كه عدالت يعنى چه وچه كسى عادل است.
ج – معنى وشرائط عدالت در رسائل عمليه مشروحا ذكر شده ودر مورد طلاق برعهده طلاق دهنده است كه فحص از حال دو شاهد بنمايد تا يقين بعدالت حاصل كند واگر تقصير كرد بر عهده خود او است وطلاق دادن كسى كه شرائط صحت طلاق را رعايت نمىكند حرام است واگر بعد از وقوع طلاق معلوم شود كه دو شاهد طلاق عادل نبودهاند كسيكه اطلاع بر فسق آنها پيدا كرده نمىتواند بر طلاق مذكور آثار طلاق صحيح را مترتب كند.
س 685 – آيا شرط صحت طلاق حضور واستماع عدلين است يا استماع است