پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص227

آنست كه اگر مقاربت واقع نشده پس از انقضاء عده وفات از تاريخ بلوغ خبر دوم دوباره او را عقد نمايد واگر نمى‌خواهد او را نگاهدارد احتياطا طلاق بدهد ودر صورتيكه مقاربت ودخول واقع شده نيز احتياط واجب اين است كه او را طلاقدهد وبعد هم با او ازدواج نكند.

س 640 – زنى‌ در عده طلاق بوده وهنوز عده اش تمام نشده شوهر كرده در صورتى‌ كه زن مزبوره بسر دفتريكه طلاق در آنجا واقع شده مراجعه كرده وسر دفتر هم باو گفته كه شما در عده هستى‌ ونمى‌ توانى‌ شوهر كنى‌ با اين صورت زن صيغه مرد ديگر شده واز او بچه دار شده تكليف اين زن ومرد چيست.

ج – با فرض اين كه درعده غير ازدواج كرده ودخول هم واقع شده زن بر مرد دوم حرام مؤبد مى‌شود وفورا بايد از هم جدا شوند واگر وطى‌ شبهه باشد عده بگيرد وفرزندان آنها اگر مرد جاهل بحكم يا موضوع بوده بپدرشان ملحق هستند وحكم ولد حلال را دارند وبا فرض جهل در مورد مادر كه‌در اين فرض بعيد است بمادر نيز ملحق مى‌باشند.

س 641 – زن مطلقه‌اى‌ كه‌در عده بوده از روى‌ جهل بحكم بازيد ازدواج مى‌نمايد واز زيد دخترى‌ پيدا مى‌كند وبعد از اطلاع بحرمت، قطع رابطه مينمايد فعلا زيد انكار ولد نسبت بدخترش مى‌كند وحال آن كه افرادى‌ كه با اين زن وشوهر معاشر بوده‌اند شهادت مى‌دهند كه روابط ممتدى‌ بين آنها بوده فعلا اين زن ودخترش در اضطراب هستند حكم الله را بيان فرمائيد.

ج – در فرض سؤال كه طرفين جاهل بحكم بوده‌اند اگر شوهر معترف بوطى‌ زوجه باشد والحاق ولد باو ممكن باشد بر حسب ظاهر شرع ملحق باو است ونفى‌ او جايز نيست.