پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص177

ج – تلقيح نطفه بحليله خود در صورتى‌ كه خود زوج متصدى‌ باشد اشكال ندارد اولاد حلال زاده وبهر دو ملحق است وتوارث بين آنها هست وتلقيح نطفه اجنبى‌ باجنبيه بنظر حقير جايز نيست ودرمسألة توارث احتياط بمصالحه با ساير ورثه ترك نشود بلى‌ در صورتى‌ كه با جهل به مسئله اين عمل انجام شده ظاهر آنست كه حكم ولد شبهه را دارد واولاد در حكم حلال زاده است در توارث وساير جهات.

س 497 – با وجود حرمت مجامعت با زن حائض ويا محرم چنانچه در همان حال حرمت نطفه منعقد شود آيا عنوان حرام زاده در باره اوصدق مى‌كند يا خير.

ج – حرام زاده‌اى‌ كه در ولد الزنا صادق است باين ولد صادق نيست.

س 498 – پسر ودخترى‌ كه قصد ازدواج با يكديگر داشته‌اند ملاعبه مى‌نمايند وبدون دخول منى‌ جذب مى‌شود ودختر حمل برمى‌ دارد آيا باين حال اگر با يكديگر ازدواج نمايند صحيح است وآيا اين بچه با اقارب خود محرم است وآيا توارث بين آنها هست يا خير.

ج – در فرض سؤال اقوى‌ ثبوت محرميت براى‌ آن بچه است با جميع محارم وازدواج آن دو با يكديگر جايز وصحيح است واما راجع بتوارث بين آن بچه واقارب او احتياط لازم تصالح وتراضى‌ با ساير ورثه است.

س 499 – حضانت ولد ناشى‌ از زنا بعهده كيست ومخارج او را كدام يك از والدين بايد بپردازد.

ج – بعيد نيست در خصوص نفقه حكم ولد مشروع را داشته باشد.

س 500 – مى‌دانيم كه فرزند خواندگى‌ در اسلام وجود ندارد بفرمائيد سرپرستى‌ از يتيم چه شرائطى‌ دارد آيا مى‌توان شرعا بمؤمنان تكليف نمود كه بيايند وبچه‌هاى‌ پرورشگاهها را بخانه برده وسرپرستى‌ نمايند تا اين معضل اجتماعى‌ كه ميراث طاغوت است حل شود.

ج – البته تكفل مخارج وتربيت صحيح اسلامى‌ اطفال بى‌ سرپرست بسيار خوب است ولكن در غير صورت خطر تلف واجب نيست.