پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص168

شود چون محتمل است كه نظير شيربهاء باشد وبافرض دلالت بر حسب روايات اين نوع نكاح درشرع ما نيست ومخصوص حضرت موسى‌ على‌ نبيناو آله وعليه السلام بوده واين درصورتى‌ است كه‌ده سال كار براى‌ پدر جزء مهر شود ولى‌ اگر كارى‌ براى‌ خود زوجه مهر قرار داده شود اشكال ندارد.

س 469 – شير بهاء كه متعارف شده است مى‌گيرند باين نحو كه كسى‌ مى‌آيد به خواستگارى‌ دختر شخصى‌ آن شخص قبول مى‌كند بشرط اين كه مثلا هزار تومان پول نقد ودو قطعه فرش يا چند تكه اجناس ديگر بعنوان شيربهاء بدهد وگاه است كه اين ها را مادر يا برادر يا عمو يا غير اينها مى‌گيرد گرفتن آن حلال است وپس از عقد چنانچه زوج پشيمان شده ومى‌ خواهد استرجاع كند چون در ضمن عقد نكاح در نياورده‌اند وبهيچ عنوانى‌ منتقل نشده آيا زوج حق استرجاع آنرا دارد يا خير.

ج – دادن وگرفتن شيربهاء اگر بعنوان جعاله باشد كه مثلا اين مال را به پدر يا به برادر دختر مى‌دهد كه واسطه شود ورضايت او را حاصل كند حلال است وپس از عقد زوج حق استرجاع آنرا ندارد واگر مجرد پيشكشى‌ وهبه به پدرزوجه ويا عمو وبرادر او باشد حلال است ومادام كه عين آن باقى‌ است مى‌تواند استرجاع كند واگر زوج آنرا به رضايت وطيب نفس نمى‌دهد بلكه براى‌ اين كه گيرنده با اين كه زوجه راضى‌ به تزويج است مانع از ازدواج نشود حرام است.

س 470 – اگر كسى‌ مهريه زن خود را چيز غير متمول قرار دهد مثل شراب آيا مهر المثل واجب مى‌شود يا عقد باطل است.

ج – در فرض سؤال با دخول، مهر المثل را بايد بدهد.

س 471 – آيا دخترى‌ كه بعقد كسى‌ در آمده ودرخانه پدرش مى‌باشد وبراى‌ شوهر ابدا تمكين ننموده ونمى‌ كند حق مطالبه تمام مهريه را يك جا دارد يا خير وضمنا دختر مدعى‌ است كه اگر تمامى‌ مهريه را پرداخت نمايد بخانه‌اش خواهد آمد چه صورت دارد.