پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص148

يا صيغه در اين صورت تكليف اين زن وشوهر از نظر ارث چطور است.

ج – در مورد سؤال عقد محكوم به‌دوام است وممكن است احتياطا او راطلاق دهد وبعد او را بقصد انقطاع در آورد ودراين صورت ارث نميبرد و يا مدت را ببخشد وبعد او را بعقد دائم در آورد ودر اين صورت ارث مى‌برد.

س 404 – در صورتى‌ كه زن ومردى‌ در نوع ازدواج خودشان اختلاف داشته باشند زن ميگويد ازدواج دائمى‌ نموده‌ام ومرد مى‌گويد ازدواج انقطاعى‌ بوده است دليل وبينه هم ندارند قول كدام مقدم مى‌باشد.

ج – در فرض سؤال عقد محكوم بدوام است مگر آن كه خلاف آن شرعا ثابت شود.

س 405 – شخصى‌ فوت شده وداراى‌ دو همسر بوده يكى‌ دائمى‌ وديگرى‌ را متوفى‌ در وصيتنامه با خط خود نوشته كه انقطاعى‌ است ولى‌ زوجه قباله عادى‌ بخط خود متوفى‌ در ست دارد كه دائمى‌ است وتاريخ قباله قبل از وصيتنامه مى‌باشد وهر دو تأييد شده است وبينه بر آن خط گواهى‌ دارد چون اين امر در داد گاه مورد ترافع است آيا جمع دلالتى‌ كه بگوئيم زوجه را طلاق داده وبعد از تمام شدن عده طلاق او را عقد انقطاعى‌ نموده صحيح است يا خير.

ج – در فرض مسأله اقوى‌ آن است كه قول مدعى‌ دوام مطابق اصل است ومشهور نيز همين است چه نزاع بين زوجتين باشد چه بين ورثه آنها ومدعى‌ انقطاع بايد بينه اقامه كند واگر بينه نداشته باشد مى‌تواند مدعى‌ دوام را قسم بدهد وباقسم خوردن حكم بدوام ميشود و اگر قسم را بمدعى‌ انقطاعى‌ رد نمايد در صورت قسم خوردن حكم برله او و در صورت نكول حكم بر عليه او مى‌شود و چنانچه مدعى‌ دوام اظهار بى‌ اطلاعى‌ كند مدعى‌ انقطاع حق قسم نفى‌ العلم بر او دارد واين دو خط اگر هيچ يك موجب علم نباشد اعتبارى‌ به آنها نيست وحجيت شرعيه ندارند.