مجمع المسائل-ج2-ص56
بهمين كيفيت قرارداد نمود ولازم الوفا است.
س 135 – اگر انسان براى انجام عملى مثلا ساختمان يا دوختن لباس معينىيا غير اينها اجير شود وشرط نشده باشد كه اجير شخصا و بالمباشره عمل را انجام دهد، آنگاه شخص ديگرى بعنوان تبرع و مساعدت اجير كار او را انجام دهد در اين صورت اجير مستحق اجرة المسماة هست يا خير.
ج – بلى در مفروض سؤال اجير مستحق اجرة المسماة است واگر بعكس واقع شود يعنى شخص مذكور عمل را بعنوان تبرع و مساعدت صاحب كار انجام دهد اجير استحقاق چيزى ندارد بلكه اجاره بجهت فوت محل آن باطل مىشود وآن شخص هم كه كار را انجام داده نمىتواند از صاحب كار اجرت بگيرد چون عمل را بهامر صاحب كار انجام نداده.
س 136 – كسى جهت روضه ياقر آن يا دعا يا استخاره قرار بگذارد كه اين قدر اجرت مىگيرم چه صورت دارد.
ج – اجرت گرفتن در مقابل عملى كهبراو واجب نيست مثل روضه يا قرآن يا استخاره يا دعا براى غير ظاهرا اشكال ندارد.
س 137 – شخصى ملكى داشت كه در دست زارعى بود چند سال قبل در اثر اختلافات خواست از او بگيرد وبشخص ديگر اجاره بدهد يكى از بستگان زارع مذكور براى اين كه ملك را از دست آن زارع نگيرند وبغير ندهند بنام خود بمدت چهار سال اجاره كرد ودر دست همان زارع بود بيان فرمائيد در پايان مدت چهار سال تخليه ملك واجرة المثل بعهده شخص مستأجر است يا به عهده زارع مزبور.
ج – در فرض سؤال كسيكه ملك مرقوم را اجاره كرده بايد مال الاجاره آنرا كه در عقد اجاره معين شده بدهد ومكلف است آنرا تخليه كند وبر كسى كه ملك در تصرف او است نيز واجب است از آن رفع يد كند و به مالك تحويل بدهد.