پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص52

ج – در صورتى‌ كه قنات مورد اجاره مخروبه شده اجاره قنات نسبت به‌بقيه مدت باطل مى‌شود وموجر مستحق مال الاجاره باقيمانده نيست واگر تبعيض اجاره در اين فرض براى‌ مستأجر ضررى‌ باشد مى‌تواند اجاره را نسبت بگذشته هم فسخ نمايد واگر قنات مخروبه نشده وفقط انتفاع از آن در چند نوبت بواسطه مانع مذكور ممكن نشده چنانچه ظاهر فرض اخير است موجر نسبت بمدتى‌ كه مسلوب المنفعه شده مستحق اجرت نيست.

(اجاره بموت موجر يا مستأجر باطل نمى‌شود)

س 122 – شخصى‌ املاك خود را به اولادش هبه كرده وبعدا از اولاد خودآن املاك را اجاره نموده ومدت اجاره هنوز باقى‌ است وآن شخص از دنيا رفته ووصيت به ثلث اموال براى‌ خودش نموده آيا تا مدت اجاره باقى‌ است هر سال بايد ثلث اخراج كرد يا اين كه بموت اجاره باطل مى‌شود.

ج – اجاره بموت موجر يا مستأجر باطل نمى‌شود وبا فرض آن كه وصيت به ثلث جميع اموال خودش كرده باشد ثلث منافع مدت اجاره بايد بمصرف خود ميت برسد.

(اجير شدن براى‌ نماز وروزه)

س 123 – شخصى‌ اجير مى‌شود براى‌ چند نفر كه مدتى‌ صوم وصلوة بجا آورد ولى‌ مدت صوم وصلوة را فراموش نموده و نميداند چند مدت است تكليف او چيست ج – اگر مراد مقدار صوم وصلوة است مى‌تواند بقدر متيقن اكتفا كند لكن احتياط آن است كه به قدرى‌ بجا آورد كه يقين حاصل شود برئ الذمه شده است.

س 124 – شخصى‌ كه قضاء يقينى‌ عبادت از خود بر ذمه دارد اجير شدنش براى‌ انجام عبادت غير جايز است يا نه و در هر صورت بين صوم وصلوة فرقى‌ هست يا ن