پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص21

باشد احتياطا به رضايت عمرو هم باشد ودر قسم دوم ايضا بهمين نحو كه گفته شد معامله صحيح است ولكن قبل از مدت حق مطالبه ندارند مثلا زيد يكصد تومان از عمرو طلب داشت كه مدت يكماه بعد است وهمين زيد مديون ببكر بود بيك صد تومان كه مدت آن بيست روز بعد است وزيد طلب خود را از عمرو ببكر داد بازاء طلب وبكر هم راضى‌ شد كه ده روز در طلبش تأخير بيفتد قبل از تمام يكماه بكر حق مطالبه از عمرو ندارد.

س 32 – زنهائى‌ كه بدون اجازه شوهر جهت جهيزيه دختر يا براى‌ لوازم خانه خودازد كاكين جنس مى‌خرند ومى‌ گويند بشوهر ما نگوئيد ودر عوض اجناس خريدارى‌ شده گندم يا آرد يا پول مى‌دهند معامله آنها چه صورت دارد وهم چنين بدون اجازه شوهر جنس مى‌خرند ولى‌ از خودشان مال دارند معامله آنان چگونه است ج – در فرض مسأله اگر كاسب علم يا اطمينان پيدا كند كه گندم يا پول مال شوهر است وزن بدون اجازه تصرف مى‌كند معامله فضولى‌ است وتا صاحبمال اجازه نكند صحيح نيست ولى‌ اگر مال خود زن باشد معامله صحيح است.

واگر احتمال عقلائى‌ هم بدهد كه مال خود زن باشد نيز صحيح است س 33 – بنده چند رأس گوسفند از قبيل بز و ميش كه سرمايه آنها از خودم مى‌باشد خريدارى‌ كرده‌ام وبا رضايت طرفين به شخصى‌ مثلا حسين نام مى‌دهم مشروط بر اين كه منافع گوسفندان از قبيل كره وبره وپشم وموى‌ آنها را آقاى‌ حسين براى‌ خود مصرف كند وفقط سالانه مقدار يك كيلو ونيم روغن بابت هر رأس گوسفند به من بدهد ومتذكر مى‌شويم كه گوسفندان تا هر چند سالى‌ كه پهلوى‌ حسين باشد مرگ ومير آنها بعهده حسين باشد وهر تاريخى‌ كه بخواهيم اين معامله را بهم بزنيم بايستى‌ گوسفندان را بهمان سن وسال كه تحويل گرفته به صاحبش پس بدهد اگر گوسفندان مردند هم حسين با همان سن وسال پس بدهد واين معامله را در اصطلاح محلى‌ ما (دندانى‌) مى‌گويند واين رسم از قديم بوده وفعلا هم هست آيا اين معامله