پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص16

مجوز آن نيست.

س 19 – در اين مجالس يك نوع بازى‌ معمول است بنام چوب بازى‌ كه كه دو نفر مقابل يكديگر مى‌نشينند وبهر چه مى‌توانند بپاى‌ يكديگر ميزنند چه بسا بشكستن پاى‌ يكى‌ از آنان منتهى‌ مى‌شود اين بازى‌ چه صورت دارد.

ج – اين نوع چوب بازى‌ از اقسام لهو ولعب وحرام است.

س 20 – اگر شخصى‌ امضا افراد راروى‌ چك وسفته جعل كرده و پولهائى‌ بجيب زده وزمين و اتومبيل را باحقه بازى‌ بافراد مختلف فروخته وبجاى‌ يك مرتبه مكرر پول زمين و اتومبيل را دريافت كرده و كارهايش از اين قبيل است آيا مى‌شود براى‌ احقاق حق يا بيدار كردن مردم از چگونگى‌ اين شخص حالاتش را باز گو نمود يا خير.

ج – اشاعه فاحشه حرام است ولى‌ نصيحت كردن خود اين شخص براى‌ اين كه دست از كار خلاف بردارد و راهنمائى‌ ديگران در وقت مشورت در خصوص خطا ولغزشى‌ كه آن شخص دارد مانع ندارد وهم چنين اگر كسى‌ براى‌ احقاق حق خود از آن شخص طلب شهادت نمايد بايد اقامه شهادت نمود.

س 21 – آيا اين نوازندگان انفاقى‌ كه از راه در آمد نوازندگى‌ در راه خدا مى‌كنند درست است يا نه.

ج – اگر پولى‌ كه انفاق مى‌كنند عين پولى‌ باشد كه از بابت نوازندگى‌ گرفته باشند صحيح نيست.

س 22 – كراوات از نظر اسلام چه صورت دارد.

ج – كراوات از شعار مذهبى‌ نصارى‌ است كه با كمال تأسف بين مسلمين رايج گرديده است.

س 23 – آيا براى‌ احقاق حق وابطال باطل و جلوگيرى‌ از ظلم مراجعه بظلمه جائز است يا نه وهم چنين براى‌ جلو گيرى‌ از منكرات وآيا فرقى‌ هست بين