پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص14

ج – چيزى‌ كه منفعت آن حرام است و منفعت معتد به حلال ندارد خريد و فروشش جايز نيست.

س 11 – اگر كسى‌ جنسى‌ را با جنس ديگر مخلوط كند مثلا روغن را با پيهمخلوط نمايد غش است ولى‌ اگر جنس يكى‌ باشد ولكن از حيث قيمت با هم تفاوت داشته باشد وآنرا مخلوط كنند چه حكمى‌ پيدا مى‌كند مثلا چاى‌ كيلوى‌ 120 ريال را با 80 ريالى‌ مخلوط كرده وبه مشترى‌ اعلان ننموده آيا اين معامله غش است يا نه ويا مثل برنج صدرى‌ كه كيلوئى‌ 80 ريال است با 60 و 40 ريالى‌ مخلوط كنند و به مشترى‌ هم نگويند چه حكمى‌ پيدا مى‌كند وشرعا اين معامله چه صورت دارد ج – در فرض سؤال اگر جنسى‌ را كه مخلوط مى‌نمايد ظاهر باشد بنحوى‌ كه مشترى‌ بفهمد كه‌جنس گران وارزان مخلوط شده غش نيست و اگر ظاهر نباشد بطورى‌ كه بر مشترى‌ مخفى‌ بماند كه جنس ارزان داخل شده غش وحرام است.

س 12 – افرادى‌ كه كارمند بانك هستند اگر معاملات بانكى‌ ربوى‌ باشد حقوق آنها اشكال دارد يا نه.

ج – اجرت مقابل فعل حرام، حرام است.

س 13 – اجناسى‌ از خارج وارد مى‌شود به ايران كه بدون گمرك مى‌باشد ودر بازار معروف شده اينها قاچاق است وخيلى‌ از مسلمان ها خريد وفروش مى‌كنند واين اجناس قماش و پارچه‌هاى‌ زنانه وچيت و ابريشم وتترون وغير اين ها است آيا شما خريد وفروش آنها را اجازه مى‌فرمائيد يا خير.

ج – چنانچه حاكم شرع جامع الشرائط از وارد كردن وخريد وفروش قاچاق بعنوان حكم نهى‌ كرده باشد وارد كردن وخريد وفروش آن حرام است.

س 14 – در بازار مسلمين شيوع دارد كه گوسفند را بشرط گوشتى‌ مى‌فروشند اگر مسلم گوسفند را بشرط گوشت به يهودى‌ بفروشد اشكال دارد يا نه چون يهودى‌ گوسفند را كه مى‌خرد مى‌كشد و پولش را بر طبق وزن گوشت مى‌دهد آيا اين عمل فروش ميته محسوب نمى‌شود.