مجمع المسائل-ج2-ص12
ج – غنا كه حرام است، آوازى است مشتمل بر ترجيع وتطريب و مناسب با مجالس لهو ولعب و صداهاى ديگر كه اين خصوصيت را نداشته باشد حرام نيست.
س 4 – آيا قبل از اسلام ودر زمانهاى انبياء سلف يعنى حضرت نوح و ابراهيم وموسى وعيسى عليهم السلام موسيقى وجود داشته است يا نه ودر صورتى كه آن آلات در آن زمان بوده حرام هم بوده است يا خير.
ج – حرمت تمام چيزهائى كه در شرع مقدس اسلام حرام است در اديان سابقه معلوم نيست بلى بعضى محرمات مانند شرب خمر وزنا ولواط وكم فروشى وقضاء بجور وغيرها در شرايع سابقه نيز حرام بوده وممكن است بعض احكام ومحرمات شريعت اسلام در اديان گذشته سابقه نداشته باشد و مسلمانان در مقام عملمكلفاند از آنچه در شرع اسلام حرمت آن ثابت است اجتناب كنند خواه در شرايع سابقه حرام شده باشد يا در تشريع حرمت آن دين اسلام مؤسس باشد وراجع به موسيقى وغنا معلوم است كه قبل از اسلام وجود داشته اما در خصوص غنا حكم چگونه بوده فعلا تفصيلا در نظر ندارم وفرضا اگر در اديان پيش حلال شمرده شده باشد منافى با حرمت آن در شرع اسلام نيست.
س 5 – دخترى است كه سال قبل ديپلمه شده وچون خيال مىكرد كه از لحاظ شرع مقدس اسلام شغل معلمى براى جماعت نسوان اشكال داشته باشد با آن مخالف بوده وبهيچ وجه قصد كار كردن نداشته ولى از آن موقع تاكنون شديدا تحت فشار پدر و مادرش وهم چنين فاميل وآشنا قرار گرفته با اين صورت نظر مبارك را شرعا در اين موضوع مرقوم فرمائيد.
ج – اگر بداند وارد شدن در تعليم موجب ارتكاب معصيت يا ترك واجبات نيست معلمى نمودن دروس مشروعه اشكال ندارد مخصوصا اگر بتواند اطفال را بعقايد حقه دينيه واحكام شرعيه راهنمائى نمايد.
س 6 – اين جانب از جهت بيكارى و ناچارى وبه علت اين كه كار سنگين نمىتوانم انجام بدهم دست به سيگار فروشى زدهام كه آنهم سيگار خارجى يعنى