پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج2-ص8

فهميدى‌؟ عرض كرد: آرى‌ (1).

با ذكر مطالب فوق، روشن شد كه در زمان ظهور امامان، حتى‌ المقدور بايد مراجعه به خود آنان عليهم السلام كرد ودر زمان غيبت چنانكه كسى‌ موفق شد كه با تحصيل علوم دينى‌ وتحمل مشقات و زحمات، به مقام رفيع اجتهاد ومرتبه والاى‌ فقاهت برسد مطالب ومسائل خود را از آثار باقيمانده از اهل ذكر مى‌گيرد وگرنه موظف است كه احكام ومسائل خود را از مجتهدين عادل وفقهاء با تقوائى‌ كه از قيود هوا پرستى‌ وجاه طلبى‌ وخود محورى‌ آزاد شده وهوى‌ وهوس خويشتن را مهار كرده از بندگى‌ نفس رها گرديده وبه عبوديت ذات لا يزال خداى‌ تعالى‌ سرافرازباشند و جز رضاى‌ او را نخواهند اخذ و اقتباس كنند چه آن كه فقهائى‌ كه متصف به اين خصوصيات ومزايا باشند خود نمونه‌اى‌ از اهل ذكرند ودر حقيقت رجوع به آنان كه علوم خود را از اهل بيت گرفته‌اند رجوع به اهل ذكر واقعى‌ وائمه طاهرين است منتهى‌ با واسطه وغير مستقيم.

كتاب حاضر، برپايه همين اساس مقدس والهى‌ تأليف شده وخود منتخبى‌ از سؤالاتى‌ است كه مسلمانانى‌ متعهد به دين از داخل وخارج كشور در امتداد ده ها سال در موضوعات گوناگون دينى‌ از محضر مبارك مرجع بزرگ سيد الفقهاء و المجتهدين آية الله العظمى‌ آقاى‌ حاج سيد محمد رضا الموسوى‌ الگلپايگانى‌ دام ظله العالى‌ استفتاء كرده وآن استوانه برافراشته فقاهت، پاسخ داده‌اند.

قسمت اول اين رشته مسائل در سه سال پيش به طبع رسيد ومورد توجه و استقبال و استفاده و انتفاع فضلاء حوزه و مقلدين قرار گرفت وتكرار چاپ شد قسمت دوم آن كه ويژه احكام حج بود دو سال قبل در يك جلد مستقل به چاپ رسيد واينك اين بخش سوم است كه مجموعه‌اى‌ مشتمل بر احكام معاملات (پاورقى‌ صفحه 8) (1) كافى‌ طبع جديد ج 6 ص 413 مرآت العقول ج 4 ص 94 وافى‌ ج 3 ابواب المشارب ص 85 سفينة البحار ج 1 ص 407