پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص563

س 92 – اگر توسط شخص محرمى‌، از مجالس زنانه كه بدون حجاب مى‌باشند، عكس گرفته شود، و ظهور و چاپ آن توسط نامحرمى‌ انجام گيرد چگونه است؟ و نيز بفرمائيد رقصيدن زن در عروسى‌ و مجالس مولوديه زنانه با زدن سينى‌ و امثال آن يا براى‌ شوهر خود و همچنين رقصيدن مرد در مجالس مردانه و همچنين كف زدن چه صورت دارد؟.

ج – در مورد سؤال اول چنانچه موجب هتك باشد جايز نيست و عكس گرفتن توسط نامحرم مطلقا جايز نيست و راجع به سؤال دوم، موارد مذكوره از مصاديق لغو است و جايز نيست مگر براى‌ زن و شوهر جهت يكديگر بطور خصوصى‌.

س 93 – شخصى‌ مقدارى‌ از جنگل را كه جزء انفال بوده از كسى‌ خريدارى‌ نموده و بعد به شخص سومى‌ داده كه إحداث باغ چاى‌ كند بالمناصفه در حالى‌ كه شخص سوم اين مسأله را نمى‌دانسته كه انفال، مال همه شيعيان است و امام عليه السلام فرموده: ابحنا لشيعتنا، حال تكليف چيست؟.

ج – در فرض مسأله، اگر إحيا كننده بقصد تملك خود، إحياء كرده و آباد نموده ملك خود او است و اگر بقصد دو نفر إحياء كرده شريك مى‌باشند ودر نزاع موضوعى‌، مرافعه شرعيه لازم است.

س 94 – شاگردان مدارسى‌ كه بچه‌ها هستند مى‌آيند مغازه‌ها، كاغذ، قلم، پاكت، شوكولات، و بستنى‌، و تخم آفتاب گردان و نحو آنها مى‌خرند براى‌ خودشان، آيا معامله با آنها جايز است يا خير؟.

ج – معامله با غير بالغ جائز نيست و باطل است مگر آن كه از طرف ولى‌ شرعى‌ او وكيل شده باشيد، كه معامله در واقع بين دو بالغ باشد و خود ولى‌ اجازه داده باشد جنس را بدست صغير بدهيد و پول را از دست او بگيريد.

س 95 – اينجانب از راه بيكارى‌ و ناچارى‌ و به علت اين كه كار سنگين نمى‌توانم بكنم، دست به سيگارفروشى‌ زده كه آن هم سيگار خارجى‌ يعنى‌ سيگار وينستون مى‌باشد، از شهرستان مى‌خرم و به شهرستان ديگرى‌ مى‌برم، يك لقمه نان براى‌ زن و بچه‌ام تهيه كنم، آيا اين كسب از نظر شرع اسلام براى‌ من مباح است يا خير؟.