پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص560

الهى‌ انجام مى‌دادند و اجر مادى‌، در آن، ملاحظه نمى‌شد و كسانى‌ كه اين مشاغل و امثال آن مانند طبابت را عهده‌دار مى‌شدند آن را با اجر مادى‌، معاوضه نمى‌كردند هر چند از بيت المال، مخارج آنها تأمين مى‌شد و گاهى‌ خود مردم، خدمت مناسبى‌ مى‌كردند ولى‌ معامله اين اعمال مقدس با پول، در نظر نبود و از اين جهت، موجب قوت تأثير كلام و مواعظ مى‌شد مع ذلك گرفتن مزد در برابر ذكر مصائب حضرت پيغمبر اكرم صلى‌ الله عليه وآله وسلم و ائمه اطهار، صلوات الله عليهم اجمعين و بيان مواعظ و نصائح و تعيين قبلى‌ اشكال ندارد بلى‌ اگر گرفتن وجه، در برابر بيان احكام واجبه و ارشاد به اصول دين و عقائد باشد جائز نيست و بانيان مجالس، در انتخاب هر واعظ و ناطقى‌ كه بيانات و تبليغاتش مورد اعتماد باشد مختارند.

س 81 – شخصى‌ زنى‌ را بمدت يكماه و به اجرت يكصد تومان بعقد غير دائمى‌ خود در آورده و بعد از پانزده روز مدت را بخشيده و بعد از ده روز ديگر زن مذكوره را بعقد دائمى‌ خود در آورده و روى‌ جهاتى‌، قبل از دخول، ويرا طلاق داده، شخص ديگرى‌ اين زن را قبل از انقضاء عده عقد كرده و به او گفته تو عده ندارى‌،بفرمائيد آيا ازدواج زن با شخص دوم، صحيح بوده يا خير؟.

ج – اگر بعد از عقد متعه و قبل از هبه مدت، دخول واقع نشده و زوج او را براى‌ خود عقد دائمى‌ نموده و بعد از اين عقد، بدون دخول او را طلاق داده، زن عده نداشته و ازدواجش با شخص دوم صحيح است ولى‌ اگر بعد از عقد متعه، زوج دخول كرده و بعد مدت را بخشيده و مجددا او را بعقد دائم خود در آورده و قبل از دخول طلاق داده و زن قبل از تمام شدن عده متعه، با ديگرى‌ ازدواج نموده، با فرض دخول، ازدواج دوم او باطل است و بر مرد دوم حرام مؤبد مى‌شود و فورا بايد از هم جدا شوند.

س 82 – اگر يك مرد با زنى‌ زنا كند، آيا برادر زانى‌ مى‌تواند با آن زن ازدواج كند؟.

ج – ازدواج برادر زانى‌ با مزنى‌ بها مانعى‌ ندارد.

س 83 – اگر مردى‌ با زنى‌ زنا كند، آيا پسر آن مرد مى‌تواند با مزنى‌ بها