پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص559

س 77 – وضع تعزيه خوانى‌، شبيه سازى‌، نوحه خوانى‌ بر منبر را براى‌ بنده روشن فرمائيد و نظر اسلام را راجع به اين موضوعات توضيح دهيد.

ج – روضه خوانى‌ بر منبر كه عبارت است از تعليم احكام و مسائل و بيان مواعظ و نصائح و امر به معروف و نهى‌ از منكر و ذكر مصائب اهل بيت عليهم السلام، راجح و موجب ثواب است و همچنين نوحه خوانى‌ و سينه زنى‌ اگر مشتمل بر ارتكاب معصيت نباشد اشكال ندارد و اما تعزيه خوانى‌ اگر مشتمل بر استعمال آلات موسيقى‌ از قبيل طبل و صنج و شيپور نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن نپوشد اشكال ندارد ولكن بهتر آن است كه تبديل به مجلس روضه نمايند تا علاوه بر ثواب عزادارى‌ از بيان احكام و مواعظ آن بزرگواران نيز بهره‌مند شوند.

مسائل متفرقه س 78 – بعضى‌ از اعضاء هيئت امناى‌ حسينيه‌ها از همكارى‌ با نهضت سواد آموزى‌ خوددارى‌ نموده حسينيه را در اختيار نمى‌گذارند به اين عذر كه مادرها بچه دارند و حسينيه نجس مى‌شود آيا اين عذر قبول است؟ ولو فرض آيا تنجيس حسينيه حرام است؟ خصوصا كه قصد اين است كه اگر نجس شد فورا تطهير نمايند.

ج – مدرسه كردن حسينيه جائز نيست چون اين عمل برخلاف نظر واقف است و الوقوف على‌ حسب ما يوقفها اهلها والله العالم.

س 79 – در زيارت عاشورا صد مرتبه سلام و صد مرتبه لعن را مى‌شود در غير محل زيارت مثلا در بين راه گفت يا خير؟.

ج – در صورت فرصت مستحب است در يك مجلس باشد ولى‌ شرط كمال است نه صحت.

س 80 – بانيان مجالس روضه خوانى‌ بايد بر چه مبنائى‌ دستمزد آقايان مبلغين و وعاظ را بپردازند آيا بايد قبلا مقاطعه نمود يا نه؟.

ج – و عظ و ارشاد و تعليم و تربيت و آموزگارى‌ واستادى‌ وتدريس، چون در اسلام، فضيلت بسيار دارد و از مشاغل مقدسه و از شئون مهم انبياء و اولياء سلام الله عليهم اجمعين مى‌باشد غالبا مسلمانان، براى‌ كسب ثواب و تقرب به درگاه