پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج1-ص558

مردم جهت اينگونه امامزاده‌ها مى‌نمايد چيست؟.

ج – در فرض سؤال مرمت آن اشكال ندارد و نذورات آنرا بمصرف تعمير وخدمه آن برسانند.

س 74 – تا چه حدى‌ مى‌توان قبورى‌ را كه در حرم و صحن امامزادگان هستند، جهت ايجاد نمازخانه و محوطه زيارتگاه و جهت محل رفت وآمد زائرين برداشت و مسطح نمود؟.

ج – مسطح نمودن قبور با رضايت اولياء ميت، مانعى‌ ندارد، و بدون رضايت اولياء، تصرف در مصالح و اعيانى‌ كه صورت قبر دارد جائز نيست.

س 75 – خادمين بقاع متبركه و امامزدگان تا چه حد حق استفاده از نذورات و كمكهاى‌ مردم را جهت امور زندگى‌ خود دارند؟.

ج – اگر متولى‌ شرعى‌ دارد، بايد حقوق، با نظر متولى‌ باشد والا با حاكم شرعى‌ است.

عزادارى‌

س 76 – مدتى‌ است كه منحرفين از ولايت اهلبيت، عليهم السلام و طرفداران اسلام منهاى‌ روحانيت بر عليه عزادارى‌ حضرت سيد الشهداء عليه السلام به تبليغ پرداخته و عزاداران حسينى‌ را آزار مى‌دهند.

با توجه به اهميت عزادارى‌ و مجالس سوگوارى‌ بعنوان پشتوانه اسلام و انقلاب اسلامى‌، نظر حضرتعالى‌ را براى‌ رفع شبهات مخالفين و بيدارى‌ نسل جوان درباره اين موضوع خواهانيم.

ج – به اين سخنان نا آگاهانه يا مغرضانه ترتيب اثر ندهيد و دست توسل از دامان حضرت سيد الشهداء ارواحنا لتراب مشهده 4 الفداء بر نداريد و شعار آگاهى‌ بخش و حركت آفرين اقامه عزادارى‌ و سوگوارى‌ براى‌ آن حضرت را هر چه باشكوهتر برقرار نمائيد اميد است همگان از بركات آن بهره مند و از قيام و نهضت حسينى‌ درس فداكارى‌ و از خود گذشتگى‌ در راه دين و حفظ احكام الهى‌ و إعلاء كلمة الله و محكوم كردن ظلم و استبداد و استكبار بياموزند سلام الله على‌ مولانا أبى‌عبد الله الحسين و على‌ أولاده و أصحابه الكرام و رحمة الله و بركاته.